لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۱

ترامپ در جمع نمایندگان کنگره: با پوتین در مورد ایران گفت‌‌وگو کردیم


دونالد ترامپ در کنفرانس خبری پس از دیدار با ترامپ
دونالد ترامپ در کنفرانس خبری پس از دیدار با ترامپ

رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از بازگشت از دیدار با همتای روس خود، در جمع قانون‌گذاران کشورش، گفت با ولادیمیر پوتین در مورد ایران، برنامه هسته‌ای و «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» تهران گفت‌وگو کرده‌است.

آقای ترامپ ۲۶ تیر ماه، با اشاره به توافق اتمی دولت پیشین آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایران، یک بار دیگر گفت «این یکی از بدترین توافق‌هایی بود که کسی ممکن است تصور کند».

ترامپ مجددا تاکید کرده است که خروج دولت او از توافق اتمی بود که «پیامدهای عمیقی» بر تهران گذاشته و «عملا به تضیعف» آن انجامیده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید همه این‌ها ممکن است در بازه‌ای از زمان سبب شود تا ایران با آمریکا «برای انجام مذاکرات و دستیابی به یک توافق تازه تماس بگیرد، و شاید هم این کار را نکند».

ترامپ می‌گوید: ایران کشوری نیست که پنج ماه پیش بود…. آن‌ها با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده‌اند و در صورتی که با ما به توافق دست یابند، این مشکلات را خیلی راحت‌تر می‌توانند حل کنند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید او و پوتین در مورد اسرائیل و امنیت آن کشور نیز گفت‌وگو کردند: «رئیس‌جمهوری پوتین با ما و بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) در تعامل و مذاکرات خیلی نزدیکی‌ برای یافتن راه‌حلی در ارتباط با سوریه، و به‌طور مشخص در مورد امنیت و امنیت بلندمدت اسرائیل، است».

پیش از دیدار میان روسای جمهوری آمریکا و روسیه، انتظار می‌رفت، یکی از موضوعاتی که دو طرف در مورد آن به تبادل نظر خواهند پرداخت، ایران است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان کنفرانس خبری پس از دیدار با پوتین در فنلاند، با اشاره به اینکه بر «اهمیت فشار بر ایران» تاکید کرده اظهار داشت: آمریکا اجازه نخواهد داد ایران از موفقیت جنگ علیه داعش در سوریه فرصت‌طلبی کند.

ولادیمیر پوتین از سوی دیگر بر موضع پیشین مسکو در مورد توافق اتمی پافشاری کرد و گفت برجام «به‌طور موثری طبیعت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران را تضمین کرده و به پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای قوت می‌بخشد».

آقای ترامپ پس از کنفرانس خبری در بخشی از مصاحبه‌ خود با شبکه خبر فاکس نیز به ایران اشاره کرد و گفت ولادیمیر پوتین «احتمالا خواستار حفظ برجام است، چون این برای روسیه خوب است… و برای خیلی از کشورهایی که با ایران معاملات تجاری دارند، اما برای این کشور (آمریکا) و در نهایت برای کل جهان، چیز خوبی نیست».

او، به‌مانند سخنانش در جریان نشست روز سه‌شنبه با نمایندگان کنگره، اظهار داشت که خروج دولت او از توافق اتمی به وضعیت اقتصادی فعلی، تظاهرات و اعتراضات گسترده در ایران انجامیده‌است.

با این حال جمهوری اسلامی تا کنون تمایلی به انجام مذاکرات تازه با ایالات متحده نشان نداده‌است. ایران تاکید کرده پیامی از طریق پوتین برای ترامپ نفرستاده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ۲۵ تیر ماه گفته بود «رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است و این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود». بهرام قاسمی در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا که شاید روزی مقام‌های ایران برای انجام مذاکرات تازه با او تماس بگیرند گفته «البته ممکن است یک روزی ایشان به تهران بزنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند. این موضوع بیشتر متحمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد». آقای قاسمی در مورد این «علائم»، توضیحی نداده است.

با خروج دولت ترامپ از برجام، وزارت خزانه‌داری آمریکا در میانه اردیبهشت ماه اعلام کرد که طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران از جمله تحریم‌های نفتی و تحریم‌ها علیه بانک مرکزی در یک دوره زمانی ۹۰ تا ۱۸۰ روزه اعمال خواهند شد.

با استفاده از کانال کاخ سفید آمریکا بر یوتیوب، وب‌سایت کاخ سفید، ایسنا، گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG