لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۸

ترامپ: صد در صد حامی مردم ایران هستیم


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید از وقتی دولت او از برجام خارج شده، اعتراضات و تظاهرات گسترده در ایران رخ داده است. دونالد ترامپ می‌گوید دولت آمریکا صد در صد حامی مردم ایران است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۲۵ تیر ماه، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس شرکت کرد. بخشی از این مصاحبه مربوط به موضوع ایران، رابطه روسیه و ایران، و نیز توافق اتمی می‌شد.

دونالد ترامپ می‌گوید ولادیمیر پوتین «احتمالا خواستار حفظ برجام است، چون این برای روسیه خوب است… و برای خیلی از کشورهایی که با ایران معاملات تجاری دارند، اما برای این کشور (آمریکا) و در نهایت برای کل جهان، چیز خوبی نیست».

او سپس در ادامه به وضعیت اقتصادی و اعتراضات و تظاهرات در ایران اشاره کرده و می‌گوید: آن‌ها شورش‌هایی در همه شهرها دارند. تورم حاکم شده‌است؛ نه این‌که بخواهی به کسی، به جز رژیم (حاکم بر ایران) ضربه بزنی. ما به مردم ایران نشان خواهیم داد که صد در صد حامی آن‌ها هستیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اعتراضات و تظاهراتی در ایران رخ داده، که «احتمالا گسترده‌تر از هر زمان دیگری که آن‌ها داشتند» است. ترامپ می‌گوید «همه این‌ها از وقتی رخ داد که من توافق [اتمی] را برچیدم».

دونالد ترامپ، از منتقدان سرسخت توافق شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، میان کشورش، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایران، در اردیبهشت ماه از «برجام» خارج شد. او همان زمان با انتقاد از برجام، برنامه موشکی، رفتارها و عملکرد جمهوری اسلامی، گفت آمریکا «بالاترین سطح از تحریم های اقتصادی را بر ایران اعمال خواهد کرد».

روسیه در کنار دیگر طرف‌های توافق اتمی با ایران خواستار حفظ برجام شده‌ و در کنار آن‌ها تلاش‌هایی را نیز در همین زمینه انجام داده‌است، هرچند هنوز مشخص نیست با بازگشت تحریم‌های ایالات متحده این تلاش‌ها تا چه حد نتیجه‌بخش باشد.

طی ماه‌های گذشته اعتراضات و تظاهرات مختلفی به وضعیت اقتصادی، شرایط سیاسی، وضعیت زیست‌محیطی یا کمبود و کیفیت آب آشامیدنی در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته‌است. اعتراضات به وضعیت اقتصادی در ایران سمت و سوی سیاسی گرفت و در آن‌ها شعارهای تندی علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، حضور ایران در دیگر کشورهای منطقه و یا حتی در حمایت از خاندان پهلوی مطرح شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مواردی گفته است رخدادهای داخلی و علمکرد جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران، با خروج او از برجام در ارتباط است. برای نمونه در میانه خرداد ماه که گفته بود خروج دولتش از توافق هسته‌ای، باعث تغییر رفتار تهران در منطقه شده است.

ترامپ، در دی ماه گذشته، گفته بود: شهروندان معترض در ایران از فساد حکومت به ستوه آمده‌اند و همان ماه تاکید کرده بود «ایران به رغم توافق بسیار بد اتمی‌ا‌ش با دولت اوباما، در همه سطوح شکست خورده است. مردم بزرگ ایران سال‌ها سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه غذا و آزادی هستند». آقای ترامپ در بهمن ماه در جریان سخنرانی خود در کنگره دربارهٔ وضعیت عمومی کشور، گفته بود آمریکا در «مبارزه مردم ایران برای آزادی»، در کنار آنها ایستاده‌است.

سخنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و نیز خروج او از برجام با انتقادهای پی‌در‌پی مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده‌است. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است «آمریکا بدون توجه به یک معاهده چندجانبه و قطعنامه سازمان ملل و حتی با بی‌توجهی به بخش گسترده‌ای از افکار نخبگان ایالات متحده به صورت یک‌جانبه و با تصمیمی یک سویه و از سر خودشیفتگی تمام، یک تفاهم بین‌المللی را زیر پا گذاشت». رهبر جمهوری اسلامی در دی ماه سال پیش آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را به سازماندهی اعتراضات در ایران متهم کرده و گفته بود پول این تجمعات را یک دولت «خرپول» منطقه داده‌است.

خروج ترامپ از برجام با واکنش‌های مختلفی در خود آمریکا روبه‌رو شده‌است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین این تصمیم را «اشتباه» توصیف کرده بود. شماری از مقام‌ها و چهره‌های ارشد حزب دمکرات نیز به انتقاد از این کار پرداختند و در مورد «خطرات» ناشی از آن هشدار دادند. از سوی دیگر چهره‌ها و مقام‌های ارشد جمهوری‌خواه به حمایت از آن پرداختند و آن را ستودند. کوین مک‌کارتی، رهر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان گفته بود «این همان چیزی‌ست که او (ترامپ) در جریان کارزار انتخاباتی خود قول داده بود». دولت‌های اروپایی متحد آمریکا از حفظ برجام حمایت کرده‌اند اما در انتقاد از برنامه موشکی و عملکرد ایران در منطقه با ایالات متحده هم صدا شده‌اند.

با استفاده از فاکس‌نیوز و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG