لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

ترامپ: خروج آمریکا از برجام باعث تغییر رفتار ایران در منطقه شده است


 رییس جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده است ایران برای توافق جدیدی با واشینگتن وارد مذاکره شود.
رییس جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده است ایران برای توافق جدیدی با واشینگتن وارد مذاکره شود.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۱۷ خردادماه گفت، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، باعث تغییر رفتار جمهوری اسلامی در منطقه شده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، که در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن صحبت می‌کرد، همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران بار دیگر با ایالات متحده به مذاکره بنشیند.

دونالد ترامپ هجدهم اردیبهشت اعلام کرد که آمریکا از «برجام» خارج می‌شود و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند. به دنبال خروج آمریکا از برجام، شماری از شرکت های بزرگ اروپایی اعلام کرده اند به فعالیت های خود در ایران پایان می دهند.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه تصریح کرد: آنها دیگر توجه زیادی به مدیترانه نمی‌کنند. آنها دیگر کمتر به آنچه در سوریه در جریان است توجه می‌کنند، یا آنچه در یمن و جاهای بسیار دیگر می‌گذرد. آنها طی سه ماه گذشته کشوری کاملا متفاوت شده اند.

دونالد ترامپ تصریح کرده است، ایران دیگر مثل چند ماه پیش نیست. رهبران آنها الان متفاوت شده‌اند و امیدوارم به جایی برسند که نزد ما بیایند با ما به مذاکره بنشینند و توافقی حاصل شود که هم برای آنها، هم ما و برای همه خوب باشد.

دونالد ترامپ بارها از توافق هسته ای با ایران انتقاد کرده وگفته بود، جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داد.

پس از خروج ایالات متحده از برجام، مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا در راستای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ خواسته تعیین کرد. وزیر خارجه آمریکا گفته بود، اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد.»

مقام های آمریکایی می‌گویند، هدف راهبرد جدید ایالات متحده در قبال ایران تغییر رفتار رهبران این کشور است.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه در واکنش به خروج آمریکا از برجام به سازمان انرژی اتمی دستور داد ظرفیت غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد.

در همین زمینه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هم روز چهارشنبه اعلام کرد، تاسیسات لازم برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در مرکز هسته‌ای نطنز٬ تا یک‌ماه دیگر آماده می‌شود.

علی اکبر صالحی همچنین گفته است، «زیر ساخت ایجاد چند صدهزار سو» در نطنز آماده است و اقدامات جدید ایران «خلاف برجام» نیست.

XS
SM
MD
LG