لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۹

وزیر خارجه آمریکا: ایران باید رفتار خود را تغییر دهد


مایک پومپئو در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا
مایک پومپئو در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا

وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد راهبرد تازه در قبال ایران، دربرگیرنده «فشارهای بی‌سابقه» بر تهران با همکاری متحدان آمریکا، «حمایت از مردم ایران» و «حفظ چشم‌انداز دستیابی به توافقی جدید» است.

آقای پومپئو روز دوم خرداد در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته راهبرد ارائه‌شده تازه در مورد ایران برای وارد کردن فشارهای بی‌سابقه بر حکومت ایران، «احتمالا مهم‌تر از هرچیزی برای حمایت از مردم ایران»، و نیز «حفظ چشم‌انداز دستیابی به توافقی جدید با [حکومت] ایران» صورت گرفته‌است.

مایک پومپئو در جریان یک سخنرانی در روز دوشنبه که «راهبرد تازه واشینگتن در قبال ایران» توصیف شده گفته بود دولتش «شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت». پومپئو «۱۲ خواسته» را برای مذاکره و دستیابی به توافق جدیدی با تهران تعیین کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفته تهران باید رفتارهای خود را تغییر دهد. پومپئو تاکید کرده واشینگتن در پی همکاری با متحدان خود «برای رسیدن به هدف مشترکی» است که مقابله با «تمامی تهدیدهای اتمی و غیر اتمی ایران» توصیف کرده‌است.

در توئیتر کاخ سفید آمریکا نیز به‌نقل از وزیر خارجه آن کشور آمده است «مردم ایران مدت‌هاست خواستار احیای تاریخی طولانی و سرافراز خود، فرهنگ خود، تمدن خود و همکاری با همسایگان خود هستند. آمریکا امیدوار است که تلاش‌های برای صلح و امنیت، برای مردم ایران که مدت‌‌هاست در رنج هستند، نتیجه داشته باشد. ما مدت‌هاست خواستار موفقیت و رشد آن‌ها، در چند دهه گذشته، و در واقع اکنون، بیشتر از هر زمان دیگری، هستیم. امروز، ایالات متحده، به‌خود می‌بالد که برای رسیدن به این هدف راه تازه‌ای را برگزیده‌است».

در توئیت دیگری در حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا، مایک پومپئو، از کشورهای دیگر جهان «به‌طور مشخص کشورهایی» که اقتصاد قوی‌تری دارند، خواسته است «وظایف بیشتری را بر عهده گرفته و منابع بیشتری را در اختیار اهداف مشترک، چه در زمینه مقابله با تروریسم، توقف رفتارهای مخرب ایران» و مسائل دیگر اختصاص دهند.

تازه‌ترین سخنان پومپئو پس از واکنش‌های نستبا گسترده به اظهارات روز دوشنبه او مطرح شده‌است؛ سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در مورد ایران با استقبال و انتقاد شماری از متحدان واشیگتن روبه‌رو شده بود.

روز گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به شدت از سیاست‌های جدید ایالات متحده در قبال ایران و خروج از برجام انتقاد کرد. او در عین حال شروطی را برای اروپایی‌ها برای باقی ماندن تهران در برجام تعیین کرد. پیش از او نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به راهبرد تازه آمریکا گفته بود «ملت ایران در همه صحنه‌های تاریخ، پیروز و افتخارآفرین بوده و از اینجا می‌گویم که آقای ترامپ این ملت در برابر شما پیروز و موفق خواهد بود».

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید آمریکا تاکید کرده است که برجام «امنیت مردم آمریکا را تضمین نمی‌کرد» و «رئیس‌جمهوری اطمینان حاصل خواهد کرد که ایران هیچ راهی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد داشت». ایران می‌گوید قصد تولید سلاح هسته‌ای را ندارد.

با استفاده از توئیتر وزارت خارجه آمریکا، توئیتر کاخ سفید آمریکا، رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG