لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۸

اطمینان پومپئو از دستیابی آمریکا و اروپا به یک رویکرد مشترک برای مقابله با ایران


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه اول خرداد گفته است، خواسته‌های واشینگتن از ایران برای تغییر رفتار، درخواست‌های دشواری نیستند. وی همچنین اظهار داشت، اطمینان دارد که آمریکا می تواند با اتحادیه اروپا به یک رویکرد مشترک دیپلماتیک در قبال ایران دست یابد.

به گزارش رویترز، مایک پومپئو در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اطمینان دارم که وجود مجموعه ای از ارزش ها و منافع که با یکدیگر همپوشانی دارند، ما را به این نتیجه واحد می رسانند که می بایست به تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه جهان پاسخ داد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ خواسته تعیین کرد. آقای پومپئو گفته بود، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

خواسته های ۱۲ گانه مایک پومپئو برای توافق تازه با ایران حدود دو هفته پس خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی مطرح شد.

اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا واکنش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به دنبال داشت. فدریکا موگرینی گفته بود، مخاطب سخنان مایک پومپئو تمامی حامیان برجام بودند.

خانم موگرینی با این حال تاکید کرده بود که اتحادیه اروپا نیز نگرانی ها در خصوص نقش ایران در منطقه، تروریسم و نقض حقوق بشر دارد و تحریم هایی هم در این زمینه برای تغییر رفتار ایران اعمال کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران،نیز در واکنش به اظهارات مایک پومپئو گفت که دولت آمریکا ۱۵ سال به «عقب برگشته» و سخنان جرج بوش رئیس‌جمهوری سابق این کشور را «تکرار» می‌کند.

رییس جمهوری ایران تاکید کرد که «دنیای امروز نمی‌پذیرد آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد».

خواسته ها از ایران «توقعات زیادی نیستند»

با این حالی آقای پومپئو روز سه شنبه به انتقادها در خصوص این خواسته های ۱۲ گانه پاسخ داد و گفت، معیارهایی که وی مطرح کرد «توقعات زیادی نیستند.»

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، معیارهایی که مطرح شد استاندارد های حداقلی بود. استانداردهایی که انتظار داریم همه کشورهای جهان آنها را رعایت کنند. ما قوانین خاصی برای رفتارهای ایران تعیین نکردیم. خیلی ساده از آنها خواستیم مانند همه کشورهای نرمال و عادی و غیرجنگ‌طلب رفتار کنند. به همین سادگی.

مایک پومپئو تاکید کرد: این خیال پردازی نیست، اگر از ایران خواسته شود به سمت ریاض موشک شلیک نکند.

اشاره وزیر امور خارجه آمریکا به شلیک موشک توسط شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران در یمن است. آمریکا و عربستان ایران را متهم می کنند که به شبه نظامیان حوثی کمک نظامی و موشکی می کند. ایران این اتهام را رد می کند.

مایک پومپئو روز سه شنبه ایران را تهدیدی برای کشورهای جهان خواند و گفت: اگر هر کشور دیگری، (مثلا) ایسلند ... یا (چاد) مانند ایران رفتار می کرد، تحمل نمی کردیم.

وی اضافه کرد: اگر کشوری دیگری هم (گروهی) مانند حزب الله لبنان تاسیس می کرد، ما ساکت نمی نشستیم. روسیه و چین نیز این را تهدید می دانند.

گروه حزب الله لبنان که با پشتیبانی و نظارت ایران در اوایل دهه ۱۳۶۰ تاسیس شده است، از سال ۱۹۹۷ در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

مقام‌های آمریکا و متحدان واشنگتن از جمله عربستان سعودی و اسرائیل همواره نسبت به قدرت فزاینده حزب‌الله لبنان در گوشه و کنار جهان هشدار داده‌اند.

شبه نظامیان حزب الله لبنان از مهم ترین نیروهای حامی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند.

با استفاده از گزارش های فاکس نیوز و رادیو فردا؛ خ.ک.
XS
SM
MD
LG