لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۴

پنتاگون «در حال ارزیابی» نحوه مقابله با رفتار ایران در خاورمیانه است


نمایی از ناوگان دریایی ایران در خلیج فارس
نمایی از ناوگان دریایی ایران در خلیج فارس

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که تمام اقدامات لازم را برای مقابله با رفتار ایران در منطقه به کار می‌گیرد و همچنان در حال ارزیابی این مسئله است که آیا می‌تواند دست به اقدامات جدید بزند و یا اقدامات فعلی را تشدید کند.

سرهنگ رابرت مانینگ، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به خبرنگاران گفت: «قصد داریم تمام اقدامات لازم را برای مقابله و واکنش نشان دادن به نفوذ مخرب ایران در منطقه به کار گیریم».

وی افزود: «در حال ارزیابی این مسئله هستیم که آیا اقدامات فعلی‌مان را تشدید کنیم یا اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار دهیم».

وی اشاره‌ای به نوع این اقدامات نکرد.

اظهارات سخنگوی پنتاگون همزمان شده است با سخنرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، که گفته است آمریکا بنا دارد تا شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال کند و از تهران خواسته تا سیاست‌ هسته‌ای و همچنان اقداماتش در منطقه را متوقف کند.

وی به طور مشخص خواستار توقف حمایت ایران از گروه‌های حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی، عدم مداخله در امور عراق، یمن وسوریه، عدم حمایت از طالبان، عدم حمایت نیروی قدس از گروه‌های شبه‌نظامی و پایان دادن به تهدید اسرائیل، عربستان و امارات شده است.

یکی از نقاط تقابل میان آمریکا و ایران در منطقه، در خلیج فارس بوده است که در سال‌های گذشته به رویارویی قایق‌های تندرو سپاه پاسداران با ناوهای ایالات متحده منجر شده است.

هفته گذشته دریاسالار جان ریچاردسون، رئیس عملیات نیروی دریایی آمریکا، گفت ناوگان دریایی ایالات متحده مستقر در خلیج فارس حرکات دریایی ایران را به دقت زیر نظر دارد.

وی افزوده بود: با خروج آمریکا از برجام، عدم اطمینان درباره ذخایر نفت جهان و همین‌طور احتمال بروز خطر درگیری در خاورمیانه نیز افزایش یافته است.

وی تصریح کرده بود: در چنین شرایطی باید آماده و هشیار بود تا بتوان با رویدادهای غیرمنتظره مقابله کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG