لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۹

فرانسه از بررسی امکان پرداخت غرامت به شرکت‌های اروپایی برای کار با ایران خبر داد


برونو لو ماری، وزیر دارایی فرانسه
برونو لو ماری، وزیر دارایی فرانسه

وزیر دارایی فرانسه می‌گوید که پاریس در حالی بررسی امکان پرداخت غرامت از سوی اتحادیه اروپا به شرکت‌های اروپایی است که ممکن است به دلیل کار با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.

به گزارش رویترز برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مصاحبه با «سی نیوز تی‌وی» و رادیوی «اروپا یک» گفت اتحادیه اروپا می‌تواند با توسل به «مقررات انسداد» شرکت‌های اروپایی‌ را از تحریم‌های آمریکا مصون بدارد.

او همچنین تصریح کرد که کشورش خواستار موضع محکم‌تر اروپا در این زمینه است.

کمیسیون اروپا روز جمعه اردیبهشت اعلام کرد که روند احیای «مقررات انسداد» را برای محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی در ایران در مقابل تحریم‌های ایالات متحده آغاز کرده است. سابقه وضع این مقررات به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که اتحادیه اروپا قصد داشت شرکت‌های خود را در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه کوبا مصون کند.

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکنجانبه این کشور در یک دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه، شماری از شرکت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که درصورت نگرفتن معافیت از آمریکا از ایران خارج می‌شوند.

اما روز یکشنبه وزیر دارایی فرانسه، گفت: «آیا ما می‌خواهیم آمریکای پس از رئیس‌جمهور ترامپ اجازه بدهیم که پلیس اقتصادی دنیا باشد؟ پاسخ نه است.»

آقای لومر، ۲۱ اردیبهشت ماه امسال هم با انتقاد شدید از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا گفته بود: «آیا می‌خواهیم که رعیت باشیم و دست‌به دامن آنها از تصمیم‌هایی که ایالات متحده می‌گیرد اطاعت کنیم؟ یا اینکه می‌خواهیم بگوییم که ما منافع اقتصادی خودمان را داریم...»

در حالی که آمریکا به شرکت‌های اروپایی توصیه کرده از تجارت با ایران خودداری کنند، روز شنبه میگل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، در کنفرانس خبری مشترک با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که این اتحادیه خواستار تعمیق روابط اقتصادی با ایران است.

کمیسر انرژی اتحادیه گفت: «ما پیامی به دوستان ایرانی خود فرستادیم که تا وقتی آنها به توافق (هسته‌ای) پایبند باشند، اروپایی‌ها هم ... به تعهد خود عمل خواهند کرد. ایرانی‌ها همین حرف را به ما زدند».

در همین روز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که در مذاکرات با کمیسر انرژی اتحادیه اروپا حضور داشت به خبرنگاران گفت که اروپا به دنبال ایجاد روشی برای انجام مبادلات بانکی و فعالیت شرکت‌ها بدون توجه به تحریم‌های آمریکا است.

از جمله تمهیدات کمیسیون اروپا برای حفظ برجام، امکان مبادله مستقیم با بانک مرکزی ایران است. این تمهیدات قرار است در بازه‌ای حداکثر دو ماهه و پیش از پایان مهلت ۹۰ روزه بازگشت تحریم‌های ایران، اجرایی شوند، اگر در این مدت شورای اروپا و پارلمان اروپا اعتراضی به برقراری آن نداشته باشند.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG