لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

توافق رهبران اتحادیه اروپا برای تلاش جهت حفظ توافق هسته ای با ایران


گزارش ها حاکی است که رهبران کشورهای اروپایی روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت توافق کردند که برای حفظ توافق هسته ای با ایران، برجام تلاش کنند و به روابط اقتصادی خود با تهران ادامه دهند.

به گزارش رویترز،این نخستین نشست رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپاپس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران بود و حاضران در نشست صوفیه پایتخت بلغارستان تصمیم فوری در این زمینه اتخاذ نکردند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا گفته است، تا زمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز آن را رعایت خواهد کرد.

در همین زمینه، یک منبع اروپایی در خصوص نشست روز چهارشنبه در صوفیه به رادیو اروپای آزاد گفته است، در کل مذاکرات بسیار سازنده، مثبت و منسجم در مورد همه مسائل انجام شد.

وی اضافه کرده است: دونالد توسک جمع بندی از رویکرد اتحادیۀ اتحادیه اروپا ارائه کرد که محورهای مختلفی را در بر می گیرند از جمله این که «علیرغم تصمیم گیری های اخیر در مورد معاهده های بین المللی تغییرات آب و هوایی، تعرفه ها و توافق ایران، اروپا به مبارزه برای یک سیستم بین المللی مبتنی بر قانون ادامه می دهد؛ همچنین کار برای محافظت از شرکت های اروپایی حاضر در ایران که تحریم های بر آنها اثر می گذارد آغاز می شود؛ رسیدگی به نگرانی ها درباره نقش ایران در منطقه، برنامه موشکی بالیستیک ایران و آنچه بعد از سال ۲۰۲۵اتفاق می افتد.»

پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، شرکت های خارجی که با ایران روابط تجاری دارند حداکثر شش ماه وقت دارند تا به قراردادهای خود با تهران پایان دهند.

در همین زمینه، توتال فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که بدون معاف شدن از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا این شرکت قادر به ادامه کار در فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نیست.

به گزارش رویترز، ژان کلود یونکر،رئیس کمیسیون اروپا، نیز گزینه های پیش روی کشورهای اروپایی برای حفاظت از همکاری تجاری با ایران را ارائه کرده است.

یک دیپلمات اروپایی پس از مذاکرات روز چهارشنبه به رویترز گفته است: رهبران اروپایی توافق کردند که کار برای محافظت از شرکت های اروپایی را که احتمالا هدف تحریم های آمریکا قرار می گیرند، آغاز کنند.

رویترز می گوید، براساس یکی از این گزینه ها، بانک های اروپایی اجازه خواهند داشت در ایران سرمایه گذاری کنند و به طرف های ایرانی خط اعتباری یورو پایه ارائه کنند.

گفته می شود، یکی از طرح های پیش روی اروپایی در این زمینه طرحی قدیمی این اتحادیه مربوط به دهه ۱۹۹۰ برای مسدود کردن تحریم ها است.

با این حال، یک مقام ارشد اروپایی به رویترز گفته است، راه حل سریعی برای این مساله وجود ندارد و برای این که اتحادیه اروپا به یک استراتژی واحد برسد، به زمان نیاز است و این فرایند کمی طولانی خواهد بود.

طبق این گزارش میگل آریاس کانته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا قرار است روز شنبه عازم ایران می شود تا با مقام های ایرانی در این زمینه گفت وگو کند.

در نشست روز گذشته وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی با حضور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره وضعیت توافق هسته ای با ایران، برجام، پس از خروج آمریکا نیز توافق شد کارشناسان اروپایی طی هفته های آینده طرح هایی را برای محافظت از منافع شرکت های اروپایی که با ایران روابط تجاری دارند، ارائه کنند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا گفته بود، برجام «نه آرامش آورد، نه صلح» و جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» ادامه داد.

سه کشور اروپایی شامل فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز ضمن تأکید بر لزوم مذاکره درباره برنامه موشکی و همچنین اقدامات ایران در منطقه گفته‌اند که مایل به حفظ برجام هستند.

مقام های آمریکامی گویند، امیدوارند با تشدید فشار های علیه جمهوری اسلامی، متحدان آمریکا ایران را به سر میز مذاکره برگردانند.

دونالد ترامپ نیز یک روز پس از خروج از برجام بار دیگر جمهوری اسلامی را تهدید کرد و گفت که «ایران یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد».

این در حالی است که ایران تاکنون هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرده است.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG