لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

ظریف در بروکسل: از اروپا می‌خواهیم منافع ایران را در نظر داشته باشد


وزیر خارجه ایران برای دیدار با فدریکا موگرینی و سه وزیر خارجه اروپایی، وارد بروکسل پایتخت بلژیک شد
وزیر خارجه ایران برای دیدار با فدریکا موگرینی و سه وزیر خارجه اروپایی، وارد بروکسل پایتخت بلژیک شد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت برای گفت‌وگو با وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان بر سر برجام وارد بروکسل، پایتخت بلژیک شد.

سفر آقای ظریف به بروکسل در پی دیدارهای او از پکن و مسکو و گفت‌وگو با وزرای خارجه این دو کشور انجام می‌شود.

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا در بروکسل، محمدجواد ظریف، پیش از ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی، به ساختمان شورای اروپا در بروکسل وارد شد تا نخستین جلسه خود را با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، برگزار کند.

آقای ظریف در مورد دیدار خود با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بروکسل این دیدار را «سازنده» توصیف کرده و گفت: «در مسیر درستی قرار داریم برای این‌که مطمئن شویم منافع بقیه امضاءکنندگان برجام، به‌ویژه ایران، تضمین شود.»

محمدجواد ظریف در بدو ورود به ساختمان شورای اروپا در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی که از او درباره خواست ایران از اروپا می‌پرسید، گفت: «از اروپا می‌خواهیم که منافع ایران را در نظر داشته باشد.»

در همین حال، به گزارش ایسنا، وزیر خارجه ایران، پیش از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های اتحادیه اروپا و همتایان اروپایی‌اش با نوشتن نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، مواضع ایران در خصوص برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق بین المللی را تشریح کرد.

محمدجواد ظریف، پیش از این نیز در مورد آینده برجام و مواضع ایران به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نامه‌ای نوشته بود.

دیدار اصلی محمدجواد ظریف با وزیران خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان همراه با فدریکا موگرینی در بروکسل برای شامگاه سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است.

وزیر خارجه ایران، از روز یکشنبه سفر دوره‌ای خود برای مذاکره درباره سرنوشت برجام را از چین آغاز کرد، او در پکن تاکید کرد که اروپایی‌ها باید درباره حفظ منافع ایران در برجام تضمین بدهند.

درخواست تضمین از اروپا، خواست آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بود که روز ۱۹ اردیبهشت در واکنش به خروج ایالات متحده از برجام، تصریح کرده بود به سه کشور اروپایی حاضر در این توافق هم اعتمادی ندارد و به مسئولان دولتی پیشنهاد کرده بود تا اگر قصد دارند توافق برجام را با حضور روسیه و چین و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان، ادامه دهند از سه کشور اروپایی تضمین عملی بگیرند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، از اینکه این تضمین‌های به گفته او «عملی»، باید چگونه تضمینی باشند و شیوه‌های تحقق آنها چیست، جزئیاتی ارائه نکرد.

اتحادیه اروپا پیش از این در بیانیه‌ای تصریح کرده بود تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد این اتحادیه تحریم‌های خود را بازنمی‌گرداند.

فدریکا موگرینی، دوشنبه شب و یک روز پیش از دیدار و گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، بار دیگر تاکید کرد که اروپاییان برای حفظ توافقی که همراه با روسیه و چین به آن دست یافته‌اند، همکاری می‌کنند.

ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، پس از یک دوره طولانی مذاکرات فشرده در تیرماه سال ۱۳۹۴، به توافقی دست یافتند که بر اساس آن ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها، متوقف می‌کرد.

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایلات متحده آمریکا، اعلام کرد که این کشور از توافق برجام خارج می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا از زمان رقابت‌های انتخاباتی خود، توافق برجام را «بدترین توافق» نامید و انتقادهای پرشماری بر آن وارد کرد و یکی از وعده های او در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، تغییر محتوای این توافق بود.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری‌های خود با پنج کشور باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی خواهد گرفت.

طرف‌های دیگر این توافق نیز تلاش‌ها برای حفظ برجام را آغاز کرده‌اند، متحدان اروپایی آمریکا گفته‌اند بدون واشینگتن نیز به برجام متعهد خواهند ماند و در مقابل تحریم‌های کاخ سفید از شرکت‌های خود که با ایران روابط تجاری دارند، حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به بروکسل، ژان‌ ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، پیش از عزیمت به بروکسل با ده‌ها تن از نمایندگان شرکت‌های خصوصی و فعالان اقتصادی فرانسه دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

میکائیل روت، معاون وزیر خارجه آلمان نیز، بررسی ضرب‌الاجل ایران در خصوص برجام را «ضروری» توصیف کرده و گفته است کشورهای اروپایی مهلت تعیین شده ۴۵ تا ۶۰ روزه از سوی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند.

روز دوشنبه ظریف با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت‌وگو کرد. ظریف روابط ایران و روسیه را «تحسین‌برانگیز» توصیف کرد و گفت: «لاوروف وعده داد است که از این توافق دفاع کرده و آن را حفظ کند.»

لاوروف در عین حال گفته است که روسیه و اروپا وظیفه دارند به طور مشترک از منافع قانونی خود در این توافق دفاع کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پس از ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به تصمیم ترامپ، با صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل و رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، درباره تلاش برای نجات توافقنامه صحبت کرده است.

گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا از بروکسل:

گفت‌وگو با هانا کاویانی درباره سفر ظریف به بروکسل
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:15 0:00

XS
SM
MD
LG