لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

ادامه انتقادها از بیانیه احمد جنتی علیه روحانی و برجام


در ادامه واکنش‌ها به بیانیه احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان مبنی بر ضرورت عذرخواهی حسن روحانی بابت برجام، یکی از اعضای بلندپایه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز از محتوای این بیانیه انتقاد کرد و مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی نیز خواستار بازنشستگی آقای جنتی شد.

۲۳ اردیبهشت‌ماه و پس از اعلام خروج آمریکا از توافقنامه برجام، بیانیه‌ای به نقل از مجلس خبرگان رهبری منتشر شد که در آن اعلام شده بود رهبر جمهوری اسلامی «صرفاً» به دلیل اصرار دولت، برجام را پذیرفته و حسن روحانی باید به دلیل «عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی» آیت‌الله خامنه‌ای عذرخواهی کند.

پس از افزایش انتقادها از این بیانیه و بی‌اطلاعی دست‌کم دو عضو این مجلس از انتشار چنین بیانیه‌ای، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری عنوان آن را به «بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری» تغییر داد.

این بیانیه واکنش شماری از شخصیت‌های سیاسی از جمله عبدالله رمضان‌زاده و مصطفی تاج‌زاده، دو عضو حزب جبهه مشارکت و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون مصطفی کواکبیان و عبدالکریم حسین‌زاده را برانگیخت.

مصطفی تاج‌زاده با طرح این پرسش که «چرا رهبر جنتیِ نود و چند ساله را بازنشست نمی‌کند که با خودسری‌های خود بیش از این به اعتبار جمهوری اسلامی و مصالح ملی ضربه نزند»، از بیانیه رئیس مجلس خبرگان در نقد عملکرد تیم هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

تاج‌زاده اضافه کرد که آقای جنتی می‌تواند به عنوان یک شهروند، «به‌جای پرسش از رهبر که چرا مانع ارسال پرونده هسته‌ای کشور به شورای امنیت، صدور قطعنامه‌های پی‌درپی و تحریم نفت ایران و بانک مرکزی آن نشد، خواهان عذرخواهی رئیس‌جمهوری شود که مخالف این روند بود. اما به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان حق چنین درخواستی را ندارد.»

یک عضو بلندپایه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز بیانیه اخیر جنتی علیه عملکرد هسته‌ای دولت روحانی را «بسیار بی‌پایه و بد» توصیف کرده و افزوده که این نوع بیانیه‌ها «موجب سوءاستفاده دشمنان اسلام و انقلاب می‌شود.»

آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی، از بنیان‌گذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته که مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام، با «نظر» رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته‌است.

به گفته وی، اگر آیت‌الله خامنه‌ای از اول مذاکرات هسته‌ای، «با ورود و خروج در برجام و مذاکرات هسته‌ای مخالف بودند، یک کلمه می‌فرمودند که آقای روحانی شما دیگر مذاکره نکن و به کارهای دیگر خودت رسیدگی کن؛ و در این صورت، مگر آقای روحانی می‌توانست بگوید نه؟»

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تأکید کرده که آقای خامنه‌ای، با مذاکرات هسته‌ای «موافق» بود، «اما از طرفی موافق نیستند با این که زیر بار زور برویم… آقای روحانی هم قطعاً موافق این موضوع نیستند.»

وی خطاب به جنتی گفته که «شما در کلمات‌تان مواظب باشید؛ و فکر کنید که چه دارید حرف می‌زنید و چه می‌گویید و الا اگر مواظب نباشید، سوءاستفاده‌هایی که دارد از سخن‌های این‌چنینی می‌شود کاملاً مشخص است.»

آقای مسعودی خمینی به مخالفان دولت نیز هشدار داده که «اگر بخواهند این موضوع خروج آمریکا از برجام و بهانه کردن این موضوع برای حمله به دولت را، پر و بال بدهند، بدانند که این کارشان بسیار به ضرر اسلام و قرآن و همین‌طور کشور ایران و انقلاب اسلامی است.»

مطهری: آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید؟

پیش از وی نیز علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد جنتی را به «تناقض‌گویی» در این بیانیه متهم کرده‌است.

آقای مطهری در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی نوشته که «در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده‌است و از طرف دیگر از رئیس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند».

او با اشاره به بخشی از بیانیه خبرگان که خروج از برجام را در صورت نبود «تضمین‌های جدی و محکم» از اروپایی‌ها، «تکلیف شرعی و قانونی» دستگاه دیپلماسی خوانده، خطاب به احمد جنتی یادآور شده که «آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟»

آقای مطهری در ادامه، «یکی از معضلات» ایران را «دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر» عنوان کرده و ضمن یادآوری وظیفه مجلس خبرگان بر اساس قانون به جنتی، اضافه کرده که «ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین تکلیف برای رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست.»

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت حسن روحانی نیز در واکنش به برخی موضع‌گیری‌ها علیه دولت در خصوص برجام با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: «آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند».

هیئت دولت، این افراد را که نامی از آنها نبرده، متهم کرده که «هیچ‌گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور، از ملت عذرخواهی کنند».

در این بیانیه آمده که این افراد به «تناقض‌گویی» افتاده‌اند و «در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام».

به دنبال اظهارات رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم اخذ «تضمین عملی» دولت از کشورهای اروپایی دربارهٔ تأمین منافع ایران در صورت ادامه پایبندی به برجام، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سفرهای خود را برای رایزنی با دیگر کشورهای دخیل در برجام آغاز کرده‌است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز روز گذشته برای چندمین‌بار اعلام کرد اگر پنج کشور باقی مانده در برجام «تضمین دهند که منافع ایران با ادامه برجام محقق می‌شود»، این توافق با وجود خروج آمریکا باقی خواهد ماند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران هم گفته که «اروپایی‌ها ۶۰ روز فرصت دارند که تضمین‌های لازم را در خصوص تأمین منافع ایران و جبران خسارات خروج آمریکا به ایران بدهند».

XS
SM
MD
LG