لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

واکنش مجلس خبرگان به خروج آمریکا از برجام: روحانی عذرخواهی کند


احمد جنتی (نفر وسط) رئیس مجلس خبرگان همراه با محمود هاشمی شاهرودی‌ (چپ) و محمدعلی موحدی کرمانی.
احمد جنتی (نفر وسط) رئیس مجلس خبرگان همراه با محمود هاشمی شاهرودی‌ (چپ) و محمدعلی موحدی کرمانی.

مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه آیت‌الله علی خامنه‌ای «صرفا» به دلیل اصرار دولت برجام را پذیرفته است، خواستار عذرخواهی حسن روحانی به دلیل «عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی» رهبر جمهوری اسلامی و «نگرفتن تضمین‌های لازم» از آمریکا شد.

مجلس خبرگان رهبری روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی به طرف غربی «خوش‌بین نبوده» و «صرفاً به جهت اصرار دولت» با توافق اتمی وین موافقت کرده است.

این مجلس خواستار آن شده که رئیس‌جمهوری ایران «صادقانه و با صراحت» به دلیل «خسارت‌های وارده در برجام» از مردم ایران عذرخواهی کند.

در این بیانیه تاکید شده که این «خسارت‌ها» به دلیل «عدم رعایت خطوط قرمز» اعلام شده توسط رهبر جمهوری اسلامی «از جمله اخذ تضمین‌های لازم از ۱+۵ و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام» به وجود آمده است.

بیانیه مجلس خبرگان رهبری در حالی صادر شده که تیم مذاکرات اتمی ایران بارها گوشزد کرده که تمامی مراحل مذاکره زیر نظر مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است. ضمن اینکه مذاکره با آمریکا ماه‌ها پیش از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۹ مهر ۹۴ ضمن تایید توافق اتمی وین شرط‌هایی را برای اجرای این توافق اعلام کرده بود. شرط‌هایی که به گفته کارشناسان، به دلیل اینکه پس از انجام مذاکرات اعلام شده، جزو توافق ایران و گروه ۱+۵ محسوب نمی‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای با وجود پذیرش برجام بارها از آن انتقاد کرده و این توافق را «خسارت محض» و به نفع طرف غربی خوانده بود.

مجلس خبرگان رهبری در بیانیه خود همچنین اختلاف آمریکا و اروپا درباره ادامه برجام را «اختلاف ظاهری» و «نوعی تقسیم کار» خواند و خواستار آن شدکه در صورت ارائه نشدن «تضمین‌های جدی و محکم» از سوی اروپا، ایران از برجام خارج شود.

دراین بیانیه از مجلس شورای اسلامی خواسته شده که «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام» را تصویب کنند.

این مجلس همچنین از دولت خواسته که از آمریکا به دلیل «خسارت‌هایی که در طول سالیان گذشته بر کشور وارد شده» است، «پیگیری حقوقی مناسبی را در مجامع حقوقی جهان» انجام دهد.

براساس گفته‌های کارشناسان، شکایت به کمیسیون مشترک برجام یکی از راه‌های ایران در قبال اقدام آمریکا است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، اعلام کرده که اگر پنج کشور باقی مانده در برجام «تضمین دهند که منافع ایران با ادامه برجام محقق می‌شود»، این توافق با وجود خروج آمریکا باقی خواهد ماند.

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته که به اروپایی‌ها نیز اعتماد ندارد و باید از آنها «تضمین قطعی» گرفته شود.

اتحادیه اروپا پیش از این در بیانیه‌ای تصریح کرده تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد این اتحادیه تحریم‌های خود را باز نمی‌گرداند.

با این حال نحوه مقابله اتحادیه اروپا با تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپاییِ مشغول همکاری با ایران مشخص نشده است.

بر اساس قانون اساسی ایران، وظیفه مجلس خبرگان رهبری انتخاب رهبر جمهوری اسلامی و نظارت بر اوست اما این مجلس بدون ارائه گزارشی درباره اقدامات خود در این زمینه، درباره اکثر موضوعات سیاسی بیانیه صادر می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/ ا.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG