لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

ظریف: اروپایی‌ها در مورد برجام به ایران تضمین بدهند


وزیر خارجه ایران که در نخستین روز از سفر دوره‌ای‌اش برای مذاکره درباره سرنوشت برجام به چین رفته است، روز یکشنبه محمدجواد ظریف تأکید کرد که اروپایی باید درباره حفظ منافع ایران در برجام تضمین بدهند.

آقای ظریف روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت هنگام ورود به پکن، مذاکره با مقام‌های چینی درباره آینده برجام را حائز «اهمیت» دانست وگفت: «چین از نزدیک‌ترین دوستان ایران است و امروز در مورد تصمیم‌گیری که ایران قرار است با توجه به نحوه تضمینی که سایر اعضای ۱+۵ بعد از خروج آمریکا در مورد اجرای برجام و دریافت منافع ایران در مورد برجام صحبت کنم».

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه اروپا خواستار ماندن ایران در برجام است، گفت: «باید کشورهای اروپایی به من تضمین بدهند که به رغم خروج امریکا از برجام منافع ملت ایران همچنان حفظ می‌شود».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت از توافق بین‌المللی برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های آمریکا شدیدتر از قبل علیه ایران به اجرا در می‌آیند.

در واکنش به خروج آمریکا، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، گفت: «اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده برسیم... برجام پایدار خواهد ماند».

در حالی که کشورهای اروپایی، روسیه و چین اعلام کرد‌ه‌اند به برجام پایبند می‌مانند، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران هم روز یکشنبه در دیدار با همتای سریلانکایی خود در تهران گفت که در صورتی که دیگر طرف‌های برجام «به تعهد خود عمل کنند و به طرف ایرانی تضمین دهند منافع ایران با ادامه برجام محقق خواهد شد»، این توافق باقی خواهد ماند.

اتحادیه اروپا پیش از این در بیانیه‌ای تصریح کرده تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد این اتحادیه تحریم‌های خود را بازنمی‌گرداند.

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن حمله شدید به آمریکا، تأکید کرده که به اروپایی‌ها نیز «اعتماد» ندارد و هرگونه توافق با اروپایی‌ها را به گرفتن تضمین از آنها مشروط کرده است.

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با وانگ یی همتای چینی‌ خود «وانگ یی» به روسیه می‌رود و پس از آن روز سه‌شنبه در نشستی با حضور وزیران خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG