لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

عراقچی: حفظ برجام بدون آمریکا ممکن است


در حالی که رهبر جمهوری اسلامی گفته است برای ادامه برجام، به سه کشور اروپایی نیز بی‌اعتماد است، معاون وزیر خارجه ایران تأکید کرد «در صورت ارائه تضمین‌های قطعی»، حفظ برجام بدون آمریکا ممکن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، در دیدار با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، «تضمین‌های قطعی» را که سایر طرف‌های برجام باید ارائه بدهند شامل «تأمین منافع ایران و جبران آثار خروج آمریکا از این توافق» ذکر کرد.

عباس عراقچی همچنین تأکید کرده است که برای بررسی امکان ادامه برجام، گفت‌وگو با تمام طرف‌های اروپایی و همچنین روسیه و چین ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر ایرنا گزارش کرده است سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز در دیدارش با عباس عراقچی در تهران، اقدام آمریکا در خروج از برجام را «تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی» دانسته و بار دیگر بر تعهد روسیه بر اجرای کامل برجام تاکید کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، سه‌شنبه گذشته با اعلام رسمی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، فرمان اجرایی بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران را نیز امضا کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به اقدام دونالد ترامپ گفته است جمهوری اسلامی ادامه برجام بدون حضور آمریکا را بررسی خواهد کرد.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که به اروپایی‌ها نیز اعتماد ندارد و باید از آنها «تضمین قطعی» گرفته شود.

شماری از امامان جمعه در ایران نیز، از جمله احمد خاتمی و احمد علم‌الهدی، امامامان جمعه تهران و مشهد، با تکرار گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره «قابل اعتماد نبودن کشورهای اروپایی» خواستار خروج ایران از توافق هسته‌ای شدند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قرار است روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در بروکسل با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزیران خارجه بریتانیا، آلمان وفرانسه دیدار و در باره آینده برجام گفت‌وگو کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که پیش از اعلام خروج رسمی از برجام، بارها این توافق را «بدترین توافق ممکن» خوانده بود، روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد که آمریکا به توافقی جدید و «عادلانه» با ایران دست یابد.

زنگنه: اتفاقی در صادرات نفت نمی‌افتد

با اینکه شماری از مقام‌های اروپایی، از جمله هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، آینده همکاری اقتصادی بین اروپا و ایران و همچنین خرید نفت از ایران را منوط به روشن‌تر شدن تصمیمات آمریکا دانسته‌اند، برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند بازگشت تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران را با محدودیت جدی روبه‌رو خواهد کرد.

با این حال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، شامگاه پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت تأکید کرد که با خروج آمریکا از برجام «اتفاقی در صادرات نفت و گاز و میعانات گازی نمی‌افتد و درآمد‌های ارزی تغییر نمی‌کند».

آقای زنگنه که در تلویزیون دولتی ایران سخن می‌گفت افزود که ظرفیت تولید نفت ایران برای سال آینده «چهار میلیون بشکه باقی می‌ماند».

ایران در حال حاضر سومین تولیدکننده نفت در میان اعضای سازمان اوپک است.

در دوران تحریم‌های هسته‌ای، صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت اما با برداشتن این تحریم‌ها در چارچوب برجام، ایران توانست بار دیگر تولید خود را افزایش دهد. بنابر گزارش‌ها، ایران در سال گذشته حدود سه میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت در روز تولید و بیش از دومیلیون بشکه نفت در روز صادر کرد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا، خبرگزاری صدا و سیما و رادیو فردا / ا.م / ج
XS
SM
MD
LG