لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

ابراز نگرانی مکرون در مورد ثبات خاورمیانه در گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ


ترامپ و مکرون در زمان سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به فرانسه؛ ژوئیه ۲۰۱۷
ترامپ و مکرون در زمان سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به فرانسه؛ ژوئیه ۲۰۱۷

رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان یک تماس تلفنی با هم‌تای آمریکایی خود گفته «عمیقا نگران ثبات در منطقه خاورمیانه است». این گفت‌وگوی تلفنی در حالی صورت گرفته که دولت ایالات متحده از «برجام» خارج شده و نیروهای ایرانی و اسرائیلی در سوریه رویارو شده‌اند.

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه امانوئل مکرون روز ۲۲ اردیبهشت ماه با دونالد ترامپ تماس گرفته تا در مورد وضعیت خاورمیانه و نیز مسائل تجاری و بازرگانی گفت‌وگو کند.

مکرون و دیگر سران اروپایی بارها از دونالد ترامپ خواسته بودند در توافق اتمی با ایران بماند. آقای مکرون برای گفت‌وگو با آقای ترامپ به واشینگتن نیز سفر کرد؛ کاری که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز انجام داد، اما در نهایت نتیجه آن‌طور که اروپایی‌ها می‌خواستند نشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار اصلاحاتی در برجام شده بود که برای همیشه جلوی برنامه‌ هسته‌ای ایران را بگیرد، بازرسی‌های گسترده را شامل شود و مانع از توسعه برنامه موشکی بالیستیک شود. تهران مذاکره دوباره در مورد برجام را نپذیرفت.

اندکی پس از خروج دولت ترامپ از توافق اتمی ارتش اسرائیل اعلام کرد در واکنش به شلیک راکت از سوی نیروهای ایرانی به سوی بلندی‌های جولان، مواضع ایران در خاک سوریه را هدف قرار داده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است از کشته شدن دستکم یازده شهروند ایرانی در حملات بامداد پنجشنبه اسرائیل خبر داده‌است. مقام‌های ایرانی تا کنون چنین چیزی را تائید نکرده‌اند و مسئله درگیری‌ها را مسکوت گذاشته‌اند.

رویارویی در خاک سوریه با واکنش قدرت‌های اروپایی و جهانی روبه‌رو شده‌است. آلمان ضمن آن‌که ایران را به اقدام «تحریک‌آمیز» متهم کرده، در عین‌حال هشدار داد «تشدید دشمنی بین ایران و اسرائیل در خاورمیانه» مسئله «جنگ و صلح» است. بریتانیا «حملات ایران به اسرائیل» را محکوم کرده‌است.

سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفته حمله به اسرائیل «شاهد دیگری‌ست که به رژیم ایران نمی‌توان اعتماد کرد و به خوبی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری [ترامپ] برای خروج ار توافق با ایران تصمیم درستی گرفته است».

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پیشتر خواستار «تنش‌زدایی» بین ایران و اسرائیل شده، و در همین زمینه با آنگلا مرکل نیز گفت‌وگو کرده بود.

روز شنبه دونالد ترامپ یک بار دیگر اقدامات ایران را هدف انتقادهای خود قرار داد و گفت «بودجه نظامی ایران از زمان مذاکرات اتمی که توسط [دولت باراک] اوباما انجام شد، ۴۰ درصد افزایش یافته… یک مدرک دیگر که همه این‌ها دروغ بزرگی بود».

همزمان با این رخدادها محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز برای گفت‌وگو با دیگر طرف‌هایی که فعلا در برجام مانده‌اند، راهی پکن، مسکو و بروکسل شده‌است.

با استفاده از رویترز، اسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG