لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

اسرائیل: شلیک ۲۰ راکت به بلندی های جولان؛ «حملات موشکی به دمشق»


عکس منتشر شده توسط خبرگزاری دولتی سوریه از حملات «موشکی اسرائیل به نزدیکی دمشق»
عکس منتشر شده توسط خبرگزاری دولتی سوریه از حملات «موشکی اسرائیل به نزدیکی دمشق»

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ایران در سوریه حدود ۲۰ راکت را به سمت مواضع نیروهای اسرائیل در بلندی های جولان شلیک کرده اند که تعدادی از آنها ره گیری شده اند.

این در حالی است که ساعاتی بعد از این حملات رسانه های دولتی سوریه اعلام کردند، اسرائیل منطقه الکسوه در نزدیکی دمشق را هدف قرار داده است. حکومت سوریه گفته است شماری از موشک های اسرائیل را ره گیری و منهدم کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیشتر یک مقام ارتش اسرائیل، نیروهای سپاه پاسداران و نیروی قدس را متهم کرد که به سمت مواضع نیروهای اسرائیلی راکت پرتاپ کرده اند و نیروهای اسرائیلی به این حمله پاسخ داده اند.

ارتش اسرائیل می گوید، سیستم دفاعی «گنبد آهنین» تعدادی از این راکت ها را ره گیری کرده است واین حملات هیچ تلفات یا مجروحی نداشته است.

این در حالی است که شبکه «المیادین» می گوید، نیروهای سوریه در واکنش به حمله نیروهای اسرائیل یک منطقه در القنیطره پاسخ داده اند.

طی ماه های اخیر تنش بین اسرائیل و ایران در سوریه بالا گرفته است. نیروهای ایران و حزب الله لبنان به حکومت بشار اسد در جنگ داخلی این کشور کمک می کنند.

رویترز می گوید، طی ماه های اخیر اسرائیل حملاتی را به مواضع نیروهای حزب الله و ایران در سوریه انجام داده است.

در همین زمینه، سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، سه‌شنبه شب گزارش داده بود که پایگاه الکسوه در ریف دمشق هدف حمله قرار گرفته‌است.این خبرگزاری حمله را به اسرائیل نسبت داده اما اعلام کرده بود «پدافند هوایی سوریه دو موشک اسرائیلی را منهدم کرده است».

رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارش دادند که انبار و سامانه‌های موشکی ایران در پایگاه الکسوه هدف قرار گرفته است.

اسرائیل رسماً مسئولیت این حمله را نپذیرفته اما به‌نوشته پایگاه خبری وای.نت، اظهارات وزیر اطلاعات این کشور نشان می‌دهد که اسرائیل حمله را انجام داده‌است

رسانه های سوریه پیشتر اعلام کردند اسرائیل سه شنبه شب یک حمله دیگر به سوریه انجام داد. ساعتی پیش از آن، ارتش اسرائیل مدعی شد که «تحرکات مشکوک ایران و همپیمانانش در جولان مشاهده شد».

پیش تر نیز رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات نظامی کشورشان گزارش دادند که ایران در صدد «انتقام» از تلفات خود در حملات پیشین منتسب به اسرائیل است.

نظامیان اسرائیل در گفت و گو با رسانه‌های کشورشان ارزیابی کرده بودند که ایران برای انتقام، «حمله محدود موشکی» به شمال اسرائیل را برنامه ریزی کرده است.

گادی آیزنکوت، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، چهارشنبه با حضور در جولان، نشستی با فرماندهان در محل داشت.

با وجود این، حمله سه شنبه شب علیه پایگاه نظامی سوری در ۱۴ کیلومتری جنوب غرب دمشق، که دور از مرز جولان است، انجام شد. اسرائیل پیش تر مدعی بود که سوریه این پایگاه را در اختیار نیروهای ایرانی قرار داده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه چهارشنبه خبر داد که هشت تن از پانزده کشته در حمله به الکسوه، نظامیان ایرانی بودند. در صورت درستی این گزارش، شمار تلفات ایرانیان در حملات سه ماه اخیر منتسب به اسرائیل در سوریه، دستکم به ۳۳ تن رسیده است.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG