لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

گزارش رسانه های سوریه از «حمله اسرائیل به پایگاه هوایی» در نزدیکی دمشق


یک هواپیمای اف ۱۶ اسرائیل (عکس از آرشیو)
یک هواپیمای اف ۱۶ اسرائیل (عکس از آرشیو)

رسانه‌های سوریه ساعاتی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، اسرائیل را متهم کردند که علیه اهدافی در نزدیکی دمشق، پایتخت، دست به حملات موشکی زده است.

ارتش اسرائیل بلافاصله بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام، مدعی شد «تحرکات مشکوک نیروهای ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله را در نزدیکی مرز شمالی اسرائیل» مشاهده کرده است.

ارتش اسرائیل افزود که به مسئولان شهرها و شهرک‌های ارتفاعات جولان فرمان داده تا پناهگاه‌ها را برای مردم باز کنند.

هنوز دقایقی از اعلام این تصمیم نگذشته بود که سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، از انفجارهای شدید در نزدیکی دمشق در نتیجه حملات هوایی در الکسوه خبر داد. الکسوه در ۱۴ کیلومتری جنوب غرب دمشق، یکی از مراکز استقرار اصلی نیروهای ایرانی در سوریه، است.

یک فرمانده در ائتلاف منطقه‌ای که از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند به خبرگزاری رویترز گفته که نیروی هوایی اسرائیل یک پایگاه نظامی در الکسوه را هدف قرار داده ولی تلفاتی نداشته است.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل حاضر نشده است تا درباره این گزارشها اظهارنظر کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه این هفته دو بار گفته بود که رویارویی با ایران الان باشد بهتر است و جلوی ضرر را باید زودتر گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، اسرائیل از ۲۱ بهمن پارسال حملات هوایی به سوریه را با هدف ضربه زدن به مراکز استقرار نیروهای ایرانی در این کشور تشدید کرده است. اسرائیل این حملات را تایید کرده است.

روسیه نیز حمله بیستم فروردین به پایگاه تی-۴ را کار اسرائیل دانست و آمریکا هم حملات نهم اردیبهشت به پایگاه‌های حما و حلب را به اسرائیل نسبت داد.

بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری سه شنبه شب در استقبال از تصمیم دونالد ترامپ، به وضعیت شمالی کشورش نیز شاره کرد و گفت ایران در ماههای اخیر «سلاح مرگبار» برای نیروهایش در سوریه منتقل می کند تا اسرائیل را هدف قرار دهند و به روشنی می گوید که هدفش، استفاده از سوریه به عنوان خط مقدم جبهه برای هدف قرار دادن ما است».

به گفته نتانیاهو، اسرائیل «مصمم است تا مانع از ایران شود و با قدرت به هر آسیبی به خاک خود واکنش نشان می دهد؛ ارتش آماده و قوی است؛ کسی که ما را محک بزند، ضربه بازوی ما را به خوبی حس می کند».

نفتالی بنت، وزیر ارشد دولت اسرائیل نیز شامگاه سه شنبه در «پیامی به حسن نصرالله و ایران» گفت هر گونه تعرض شما، منجر به ویرانی لبنان خواهد شد.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، دوشنبه به رادیوی ارتش این کشور گفته بود که هر تعرض ایران و همپیمانانش از سوریه به اسرائیل منجر به «نابودی بشار اسد و رژیمش می شود».

در همین حال، ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، سه شنبه به رادیوی ارتش گفت که اشتاینیتز نظرخودش را بیان کرده و طرح «نابودی اسد» در کابینه اسرائیل مورد بحث قرار نگرفته است.

ایران همواره تاکید کرده است که اسرائیل با داشتن توان هسته‌ای نظامی حق اظهار نظر در مورد برنامه اتمی ایران را ندارد؛ تهران همچنین حضور نظامی‌اش در سوریه را نیز «مشروع و قانونی» می داند.

با وجود این، سرلشگر محمد حسین باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، دوشنبه در سفر به دزفول، در نخستین واکنش غیر مستقیم اما مفهوم، به کشته شدن نظامیان ایران در حملات اخیر منتسب به اسرائیل، گفت که کشورش پاسخ این «تجاوزگری‌ها را خواهد داد».

اما حمله شامگاه سه شنبه به پایگاه منتسب به نیروهای ایرانی در حومه دمشق، با وجود این سخنان سرلشگر باقری رخ داده است.

XS
SM
MD
LG