لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

دیدبان حقوق بشر سوریه: هشت ایرانی در حمله منتسب به اسرائیل کشته شده‌اند


یک اف۱۵ ارتش اسرائیل
یک اف۱۵ ارتش اسرائیل

مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در حمله منتسب به اسرائیل در سه‌شنبه شب به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه، پانزده تن کشته شدند که هشت تن از آنها نظامیان ایران بودند.

دیدبان حقوق بشر سوریه، در گزارش خود در روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت افزود که شماری نیز در این حمله مجروح شده و ممکن است تلفات افزایش یابد و شماری نیز «ناپدید» شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه به مدیریت رامی عبدالرحمان از لندن از آغاز جنگ داخلی سوریه در هفت سال و دو ماه پیش، رخدادهای این جنگ را رصد می‌کند و گزارش‌هایش معمولاً معتبر محسوب می‌شود.

با وجود گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه در کشته شدن «هشت ایرانی» در حمله سه‌شنبه شب، رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند، هنوز معلوم نیست که کشته‌ها نیروهای خود ایران بوده‌اند یا هم‌پیمانان آنها.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، سه‌شنبه شب گزارش داده بود که پایگاه الکسوه در ریف دمشق هدف حمله قرار گرفته‌است. این خبرگزاری حمله را به اسرائیل نسبت داده اما اعلام کرده بود «پدافند هوایی سوریه دو موشک اسرائیلی را منهدم کرده است».

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که انبار و سامانه‌های موشکی ایران در پایگاه الکسوه هدف قرار گرفته است.

اسرائیل رسماً مسئولیت این حمله را نپذیرفته اما به‌نوشته پایگاه خبری وای.نت، اظهارات وزیر اطلاعات این کشور نشان می‌دهد که اسرائیل حمله را انجام داده‌است.

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، چهارشنبه به وای.نت گفت: «ایرانی‌ها زبان دیگری غیر از زور نمی‌فهمند و حملاتِ حال حاضر می‌تواند از خشونت و جنگِ فردا جلوگیری کند».

کاتز افزود «ما نمی‌خواهیم سوریه را اشغال کنیم؛ می‌خواهیم ایرانی‌ها وادار به این تصمیم شوند که از سیاست راهبردی حضور در سوریه عقب‌نشینی کنند».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته گفت که خواهان جنگ با ایران نیست اما بهتر است «رویارویی» با ایران در حال حاضر انجام شود تا دیرتر، که به گفته او، زیانش بیشتر خواهد بود.

سران اسرائیل گفته‌اند که اگر بشار اسد یک بار دیگر به ایران و هم‌پیمانانش اجازه دهد که از سوریه به این کشور حمله شود، «اسد و رژیمش نابود می‌شوند».

نفتالی بنت، وزیر ارشد دولت اسرائیل، سه‌شنبه شب هشدار تندی نیز به لبنان داد و گفت تعرض حسن نصرالله و ایران از لبنان نیز، لبنان را به عصر حجر برمی‌گرداند.

در این میان، بنیامین نتانیاهو، که چهارشنبه برای سفری چندساعته وارد مسکو شد، گفت در ملاقات با ولادیمیر پوتین «مسائل بسیار مهمی» را مطرح می‌کند؛ وی افزود «ادامه هماهنگی امنیتی میان ارتش روسیه (در سوریه) با ارتش اسرائیل یک ضرورت است».

هشتمین دیدار نتانیاهو با پوتین در دو سال و نیم گذشته در شرایطی انجام می‌شود که خروج آمریکا از برجام اسرائیل را عمیقاً خشنود کرده ولی روسیه از آن ابراز تأسف کرده‌است.

نتانیاهو به دعوت رئیس‌جمهوری روسیه، برای حضور در آیین هفتاد و سومین سال پیروزی متفقین بر نازی‌ها به مسکو دعوت شده‌است.

حمله تازه منتسب به اسرائیل علیه ایران در سوریه، کمتر از دو ساعت پس از اعلام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از خروج دولتش از برجام، توافق هسته‌ای با ایران، صورت گرفت.

ارتش اسرائیل سه‌شنبه شب، همزمان با نشست خبری آقای ترامپ، گزارش داد که «تحرکات مشکوکی» از نیروهای ایرانی و هم‌پیمانان آنها در بخش سوری ارتفاعات جولان «مشاهده شده‌است».

همزمان، ارتش اسرائیل به مسئولان شهرها و شهرک‌های واقع در جولان دستور داده است که پناهگاه‌ها را برای پاسخگویی به مردم نگران باز کنند.

این نخستین بار از آغاز جنگ ۸۷ ماهه در سوریه است که اسرائیل پناهگاه‌های جولان را باز می‌کند.

ایران در این میان، در مورد کشته شدن نیروهایش یا شبه نظامیان هم‌پیمان خود در حمله سه‌شنبه شب به الکسوه سکوت کرده است.

از ۲۱ بهمن سال گذشته چند حمله دیگر به پایگاه‌های سوریه، که مراکز استقرار نیروهای ایران محسوب می‌شود، از جمله، الکسوه، تی-۴، حلب و حما به اسرائیل نسبت داده شد.

از مجموع گزارش‌های دیدبان حقوق بشر سوریه چنین برمی‌آید که ده‌ها نیروی ایرانی و هم‌پیمانان آنها در این حملات در سه ماه گذشته کشته شدند.

محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ارشدترین مقام ایران است که دوشنبه در سفر به دزفول، با اشاره تلویحی اما مفهوم به حملات منتسب به اسرائیل به مراکز استقرار نیروهای ایرانی در سوریه گفت این که در دوره اخیر تجاوزهایی صورت گرفته و پاسخی داده نشده‌است، به این معنی نیست که آن را قبول کرده باشیم و پاسخ لازم داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG