لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

رسانه‌ها: اسرائیل آماده مقابله با موشک‌باران ایران از خاک سوریه می‌شود


رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت گزارش دادند که ارتش این کشور برای حملات موشکی ایران به مرز شمالی اسرائیل به تلافی حملات هوایی به پایگاه‌های نظامیان ایرانی در سوریه آماده می‌شود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه دوبار تکرار کرد: «بهتر است که رویارویی با ایران هر چه زودتر انجام شود».

بنیامین نتانیاهو در نشست دولت و سپس در دیدار با نمایندگان رسانه‌های خارجی در اسرائیل گفت جلوی ضرر را باید هر چه زودتر گرفت و لطمات ناشی از رویارویی با ایران در حال حاضر، کمتر از آن است که به تعویق بیفتد.

نتانیاهو افزود ایران به تازگی انتقال موشک به سوریه را افزایش داده است؛ اقدامی که به گفته او، تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن «به خطر انداختن اسرائیل است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور ارزیابی می‌کند که سپاه پاسداران ایران با شلیک موشک از خاک سوریه، با اسرائیل «تسویه حساب» کند تا از کشته شدن ایرانیان در حملات اخیر منتسب به اسرائیل در سوریه، انتقام بگیرد.

در این ارزیابی‌های ارتش اسرائیل آمده است که ایران از جمله حملات موشکی به اهداف‌ نظامی اسرائیل را تدارک دیده است.

به گزارش شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل، شاخه قدس سپاه پاسداران به فرماندهی قاسم سلیمانی، در روزهای اخیر نیروهای بیشتری را بویژه از میان شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان برای شلیک موشک به اسرائیل جذب کرده است.

در همین حال، در این گزارش‌ها آمده که هدف ایران انتقام‌گیری است و نه یک جنگ. اما اسرائیل برای شرایط جنگی نیز آماده می‌شود.

اسرائیل پیشتر گفته بود که ایران ۲۱ بهمن پارسال با فرستادن پهپاد جنگی از پایگاه سوری تی- ۴ در استان حمص به حریم هوایی اسرائیل، مستقیما وارد رویارویی با اسرائیل شده است.

در حمله منتسب به اسرائیل در بیستم فروردین به تی- ۴، دستکم هفت نظامی اعزامی از ایران، شامل فرمانده یگان پهپادی ایران کشته شدند.

چند مقام ارشد ایران، از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایرانف تهدید کرده‌اند که حمله به تی-۴ «بی‌پاسخ نمی‌ماند».

«سه مقام رسمی» آمریکا نیز روز ۱۱ اردیبهشت به شبکه ان‌بی‌سی گفتند که جنگنده‌های اف- پانزده اسرائیل در شامگاه ۹ اردیبهشت به پایگاه‌های ارتش سوریه در حما و حلب حمله کردند؛ در آن حمله به احتمال زیاد دستکم دویست موشک زمین به زمین تازه رسیده از ایران به سوریه چنان منهدم شد که موجب زلزله ۲.۶ درجه ریشتری در سوریه شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه تاکید کرد که در حملات به حما و حلب، دستکم ۱۸ نظامی ایرانی کشته شدند. ایران رسما سکوت کرد و تنها «یک منبع نظامی» بدون نام به خبرگزاری‌های ایرانی گفت: «کسی از ایرانی‌ها کشته نشده است».

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، تنها مقام جمهوری اسلامی بود که در سفر چند روزه هفته گذشته به سوریه، به کشته شدن نظامیان ایرانی در حملات حما و حلب اشاره تلویحی کرد؛ وی گفت مستشاران انتقام همقطاران خود را «در فرصت و زمان مناسب» خواهند گرفت.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز ۶ اردیبهشت در دو جلسه در واشینگتن، بعید ندانست که ایران و اسرائیل به سوی جنگ با یکدیگر در سوریه پیش بروند، و افزود «می‌داند این رویارویی چگونه ممکن است آغاز شود اما نمی‌تواند حدس بزند که تا به کی و کجا کشیده می‌شود».

XS
SM
MD
LG