لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

اسرائیل از سازمان اطلاعاتی کشورها برای بررسی اسناد اتمی ایران دعوت کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه در یک کنفرانس خبری با رونمایی از آرشیو برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که به دست موساد رسیده است، رونمایی کرد
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه در یک کنفرانس خبری با رونمایی از آرشیو برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که به دست موساد رسیده است، رونمایی کرد

دولت اسرائیل دو روز پس از کنفرانس خبری نخست وزیر این کشور در مورد ماهیت اولیه برنامه هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی ایران، هیئت‌هایی از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی چند کشور را به تل‌آویو دعوت کرده است تا اسناد بدست آمده از ایران را ببیند.

همزمان، صدراعظم آلمان چهارشنبه خواستار آن شد که اسناد رسیده به دست اسرائیل هر چه زودتر در دسترس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد. وی اما بر حفظ برجام، ضمن لزوم دستیابی به توافق دیگری با ایران، تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه یازدهم اردیبهشت در یک کنفرانس خبری با رونمایی از آرشیو برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که «برخلاف سال‌ها ادعاهای کذب سران جمهوری اسلامی ایران»، تهران با هدف «تولید بمب اتمی و نصب کلاهک‌های هسته‌ای پرقدرت بر موشک‌های بالستیک»، برنامه هسته‌ای خود را دنبال می‌کرد.

نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران برخلاف قولش به جامعه جهانی که بعد از برجام، آرشیو هسته‌ای خود را منهدم می‌کند، این کار را نکرد بلکه به «دروغگویی بی‌شرمانه ادامه داد» و آرشیو را به منطقه شورآباد (در اطراف تهران) منتقل و مخفی کرد و ماموران اطلاعاتی اسرائیل دو ماه پیش تمام این آرشیو را به اسرائیل آوردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هیئت‌هایی از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی چند کشور جهان به اسرائیل دعوت شده‌اند تا در ادامه همین هفته، این اسناد را در تل‌آویو ببیند و جزییات لازم را از مسئولان اطلاعاتی و دولت اسرائیل دریافت کنند.

براساس این گزارش‌ها، اسرائیل از جمله از بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین و روسیه دعوت کرد که هیئت هایی را از سازمان‌های اطلاعاتی خود به اسرائیل بفرستند. ظاهرا این هیئت‌ها از چهارشنبه به تل آویو رسیده‌اند.

به نوشته وای.نت، اسرائیل همچنین از نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست برای دیدن این اسناد و لوح‌های فشرده ایرانی به اسرائیل بروند.

مقامات سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، در میان دعوت شدگان نیستند زیرا بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، یوسی کهن، رییس موساد، مدتی کوتاه بعد از رسیدن آرشیو اتمی ایران به اسرائیل، خود در ماه فوریه به واشینگتن رفت و در دیدار با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، او را در جریان این دستاورد اسرائیل قرار داد.

بنیامین نتانیاهو نیز در دیدار پنجم ماه مارس با آقای ترامپ در کاخ سفید شخصا جزییات بیشتری را از اسناد رسیده به دست اسرائیل، به آگاهی رییس جمهوری آمریکا رساند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم که در نخستین سفر رسمی در این مقام به اسرائیل آمد، روز یکشنبه از آقای نتانیاهو شنید که او یک روز بعد، دستاورد اطلاعاتی اسرائیل را رسانه‌ای می‌کند.

آقای پمپئو که تا چند روز پیش رییس سازمان سی‌آی‌ای بود، اسناد رسیده به دست اسرائیل را «حقیقی» توصیف کرد.

کاخ سفید نیز سه شنبه تاکید کرد که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش دروغ گفت و برجام بر اساس ادعاهای دروغین ایران تنظیم شد.

مقامات ایران اما با تمسخر آقای نتانیاهو، گفته‌اند که او «کاری جز دروغ پراکنی و دغل کاری ندارد».

انتقاد رهبر اپوزیسیون اسرائیل از نتانیاهو

همزمان یائیر لاپید، یکی از رهبران اپوزیسیون اسرائیل و رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، چهارشنبه از نخست وزیر کشورش به خاطر برملا کردن دستاورد اطلاعاتی اسرائیل در ارتباط با ایران انتقاد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای لاپید در سخنرانی در کنست گفت که نخست وزیر با این کار، به سیستم اطلاعاتی لطمه زد زیرا «توانایی‌های اسرائیل را برای دشمن برملا کرد و ایران در ۴۸ ساعت گذشته به تقلا افتاده تا تا راه‌های نفوذی را ببندد».

اما دولتمردان و کارشناسان اطلاعاتی بسیاری در اسرائیل در پاسخ به آقای لاپید در رسانه‌های کشورشان گفتند که یوسی کهن، رییس موساد، خود در میان مقاماتی بود که با افشای این دستاورد موافق بود.

آنگلا مرکل: برجام حفظ شود اما توافق دیگری نیز بدست آید

در این میان، به گزارش آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، چهارشنبه گفت اسناد اعلام شده از سوی اسرائیل نشان می‌دهد که برجام باید حفظ شود.

خانم مرکل، که دو هفته پیش نیز با سفر به واشینگتن و دیدار با دونالد ترامپ، برای حفظ برجام تلاش کرد، افزود که مسائل دیگر، مانند نفوذ ایران در سوریه، برنامه موشک‌های بالستیک و وضعیت آینده بعد از خاتمه دوران ده ساله برجام از ۲۰۱۵ به بعد را می‌توان در یک توافق دیگر مطرح کرد.

صدراعظم آلمان همچنین گفت که اهمیت زیادی دارد که اسناد رسیده به دست اسرائیل در دسترس آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد تا بررسی شود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز سه شنبه به رسانه‌های کشورش گفته بود آژانس باید هر چه زودتر اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل را بررسی کند...تا نقض توافق را تعیین کند...زیرا توافق باید مبتنی بر اطلاعات دقیق باشد و درست کار کند. آقای ماس تاکید کرد که امنیت اسرائیل یک موضوع مهم برای آلمان است.

فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه فرانسه، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی سه شنبه در بیانیه‌های جداگانه‌ای در واکنش به رونمایی اسناد آرشیو هسته‌ای ایران توسط نخست وزیر اسرائیل، تاکید کردند که این نکات مربوط به ماهیت گذشته برنامه اتمی ایران بوده و اتفاقا برجام را معتبرتر می‌کند و این توافق باید حفظ شود.

XS
SM
MD
LG