لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

وزیر اسرائیلی: دستیابی به آرشیو اتمی ایران توان بازدارندگی اسرائیل را بیشتر کرد


یوآو گالانت، وزیر مسکن و ژنرال ارشد پیشین اسرائیلی.
یوآو گالانت، وزیر مسکن و ژنرال ارشد پیشین اسرائیلی.

یوآو گالانت، وزیر مسکن و ژنرال ارشد پیشین اسرائیلی، می‌گوید اقدام «دراماتیک» سازمان جاسوسی کشورش در دستیابی به «آرشیو کامل برنامه هسته‌ای محرمانه ایران»، توان بازدارندگی اسرائیل را بیشتر کرد و تهران اکنون بیش از گذشته برای انجام حمله احتمالی به اسرائیل فکر می‌کند.

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفت: «بیرون آوردن صدها کیلو مدارک حقیقی و اصلی از آرشیو پنهان شده هسته‌ای، از قلب ایران تا انتقال آن و رساندنش به اسرائیل، یک اقدام کاملا متهورانه بود...و همان شبی که اطلاعات از ایران بیرون آورده شد، ایران خود متوجه شد که این اسناد در دست اسرائیل قرار گرفته و در راه انتقال به این کشور است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت نیروهای اطلاعاتی کشورش «نیم تن» اسناد و مدارک «حقیقی» از آرشیو اصلی برنامه هسته‌ای ایران بدست آورده‌اند و از چند هفته پیش به اسرائیل منتقل کردند.

به گفته وی، این اسناد نشان می‌دهد که ادعاهای متعدد سران ایران در طول سال‌ها، مبنی بر اینکه «هرگز در پی ساخت سلاح هسته‌ای نبوده» و آن را «حرام شرعی» می‌دانند، کذب است بلکه ایران برنامه ساخت بمب اتمی را دنبال کرده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد آرشیو برنامه هسته‌ای ایران که تهران قول نابودی آن را داده بود، به مکانی ساده و دور از ذهن در شورآباد (در اطراف تهران) منتقل شده بود و اسرائیل موفق شد که آن را به طور کامل به کشور خود منتقل کند.

دولتمردان اسرائیل به اتفاق تاکید کرده‌اند که برملا شدن توان بالای اطلاعاتی این کشور، ایران را «مقهور» کرده و به تهران نشان داده است که «بازوان بلند اطلاعاتی اسرائیل به قلب محرمانه‌ترین نقاط در ایران می‌رسد».

ژنرال ذخیره یوآو گالانت، وزیر مسکن در دولت اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در مصاحبه با رسانه‌های کشورش افزود: «هر کس که دستاورد اطلاعاتی (اسرائیل) را دید، درک کرد که توان اطلاعاتی و نظامی ما تا کجاست».

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز این دستاورد را «یکی از بزرگ‌ترین و متهورانه‌ترین موفقیت‌های نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در بیش از هفتاد سال حیات این نهادها و تاریخ اسرائیل» توصیف کرد.

وی در مصاحبه با وای.نت، افزود: «زمانی که طرح دستیابی به این اسناد (از سوی موساد به کابینه امنیتی اسرائیل) ارائه شد، واقعا باور نمی‌کردم که قابل تحقق باشد».

آقای کاتز افزود: «از قبل از برجام از وجود این آرشیو محرمانه و مکان آن آگاه بودیم و آن را زیر نظر داشتیم و بعد از برجام نیز ایران بر خلاف تعهدش آن را نابود نکرد بلکه آن را پنهان کرد ولی ما که همچنان انتقال آن به مکان بعدی را زیر نظر داشتیم، تصمیم گرفتیم آن را بیرون بیاوریم تا فریب ایران را نشان دهیم».

به گفته این وزیر، «این اطلاعات دست اسرائیل را در صحنه بین‌المللی در برابر ایران باز کرد» و «همه اعتبار این کار به نیروهای در سایه می‌رسد».

«نیروهای سایه» اشاره به عوامل اطلاعاتی و خبرچین‌های مرتبط با آنها است.

زاخی هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای و عضو ارشد حزب لیکود، نیز در پاسخ به پرسش رادیوی ارتش اسرائیل که آیا برملا کردن این اسناد مخاطراتی برای افراد مرتبط با موساد ندارد، گفت همه حساسیت‌ها تا پیش از کنفرانس خبری دوشنبه شب نخست‌وزیر سنجیده شده بود.

وای.نت و نیویورک تایمز نوشته‌اند نیروهای موساد و همکاران داخلی آنها از زمانی که آرشیو محرمانه برنامه هسته‌ای ایران به شورآباد برده شد، آن را پیوسته زیر نظر داشتند تا اطمینان یابند که هنوز در آنجاست.

یک «مقام» اسرائیلی، بدون ذکر نامش، روز سه‌شنبه به نیویورک تایمز گفت که کار بیرون آوردن همه آرشیو در ماه ژانویه امسال و تنها در یک شب انجام شد.

به نوشته رونن برگمن، گزارشگر امور جاسوسی اسرائیل در وای.نت و نیویورک تایمز، بعد از رسیدن اسناد به اسرائیل، یوسی کهن، رئیس موساد، به واشینگتن رفت و در دیدار با دونالد ترامپ این امر را به آگاهی او رساند.

مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران کنفرانس خبری نخست‌وزیر اسرائیل را «شو مضحک» و آقای نتانیاهو را حتی هم‌ردیف «چوپان دروغگو» نامیده و گفتند او «با عملیات روانی شکست خورده، رئیس‌جمهوری آمریکا را برای تحقق خواسته‌های اسرائیل زیر فشار گذاشت».

اما نهادهای اطلاعاتی و نظامی ایران در مورد نحوه دستیابی اسرائیل به آنچه که می‌بایست مهم‌ترین رازهای محرمانه یک کشور باشد، و یا در خصوص افراد و عوامل داخلی، که با یاری آنها این «دستاورد اطلاعاتی اسرائیل» حاصل شده است، سکوت کرده‌اند.

هیچ مقامی از سازمان انرژی اتمی، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات نظامی سپاه پاسداران و سایر نهادهای متعدد نظامی و اطلاعاتی ایران در باره احتمال شکست اطلاعاتی خود در نگاهداری از طبقه‌بندی‌ترین اطلاعات و مدارک، حتی اگر قدیمی باشد، سخنی نگفته است در حالی که به گفته وزیر اطلاعات اسرائیل، ایران از «همان شب (در ماه ژانویه) که این آرشیو بیرون آورده شد، می‌دانست که در دست اسرائیل است».

XS
SM
MD
LG