لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

ظریف خواسته‌های ترامپ درباره برجام را «از نظر مردم ایران غیرقابل پذیرش» دانست


دیدار سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف اندکی پیش از نشست سه‌جانبه وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه درباره آینده سوریه برگزار شد.
دیدار سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف اندکی پیش از نشست سه‌جانبه وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه درباره آینده سوریه برگزار شد.

وزیر خارجه ایران که به مسکو سفر کرده است درباره وضعیت پیش‌آمده برای برجام با همتای روس خود به رایزنی پرداخت و در عین حال خواسته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای را «غیرقابل پذیرش از نظر مردم ایران» توصیف کرد.

محمدجواد ظریف روز شنبه هشتم اردیبهشت در مسکو در پایان نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره آینده سوریه، در یک نشست خبری مشترک گفت: خواسته‌های رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام «نقض الزامات بین‌المللی واشینگتن است».

وزیر خارجه ایران ساعتی پیش از آن، در دیدار دوجانبه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، درباره آینده توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده بود.

به گزارش رویترز، آقای ظریف بدون اشاره به آمریکا گفت: «با توجه به اقدامات و پیش‌بینی‌های نامناسبی که بعضی از اعضای برجام دارند گفت‌وگوهای ما و هم‌اندیشی ما بسیار مفید و قابل توجه است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، توافق اتمی با ایران را «بدترین توافق ممکن» خوانده و گفته است اگر «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام تا ۲۲ اردیبهشت اصلاح نشود، تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس این توافق را تمدید نخواهد کرد.

شماری از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه و آلمان که رهبران‌شان در روزهای اخیر به واشینگتن سفر کرده‌اند، خواستار آن شده‌اند که در عین حفظ برجام، اقداماتی برای مهار فعالیت‌های موشکی و «رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» صورت گیرد.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر ضمن تأکید بر غیرقابل مذاکره بودن برجام، هرگونه مذاکره جدید برای موارد مرتبط با این توافق را رد کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز روز شنبه در دیدار با همتای ایرانی‌اش گفت: «وضعیت پیش‌آمده برای برجام به شدت برای ما آزاردهنده است و قصد داریم آن را به طور کامل بررسی کنیم».

نشست سه‌جانبه درباره سوریه

دیدار محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف روز شنبه کمی پیش از آغاز نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره آینده سوریه برگزار شد.

در این نشست سه‌جانبه که بدون حضور نمایندگان دولت سوریه و همچنین مخالفان بشار اسد برگزار شد، وزیران خارجه سه کشور بر «راه‌حل سیاسی» برای پایان دادن به بحران سوریه تأکید کردند.

در طول هفت سالی که از جنگ سوریه می‌گذرد ایران و روسیه دو متحد اصلی حکومت بشار اسد بوده‌اند و ترکیه نیز از برخی گروه‌های مخالف اسد حمایت کرده است.

با استفاده از رویترز، ایسنا و رادیو فردا / ج /ک.ر
XS
SM
MD
LG