لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

وزیر خارجه آلمان: آژانس اطلاعات ارائه شده توسط اسرائیل را سریعا بررسی کند


بنیامین نتانیاهو گفته نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به اصل آرشیو برنامه هسته‌ای محرمانه ایران دسترسی یافته اند.
بنیامین نتانیاهو گفته نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به اصل آرشیو برنامه هسته‌ای محرمانه ایران دسترسی یافته اند.

هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت گفته است، آژانس بین المللی انرژی اتمی می بایست خیلی سریع اطلاعات ارائه شده توسط نخست وزیر اسرائیل در خصوص برنامه «مخفی هسته ای ایران» را بررسی کند.

هیکو ماس به روزنامه آلمانی «بیلد» گفته است: آژانس بین المللی انرژی اتمی می بایست هرچه سریعتر به اطلاعات ارائه شده توسط اسرائیل دسترسی پیدا کرده و هرگونه نقض توافق را اعلام کند.

وزیر خارجه آلمان اضافه کرده است: به خاطر این که ما نمی توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد، ساز و کار توافق هسته ای با ایران می بایست دقیق کار کند.

هیکو ماس همچنین با اشاره به این که امنیت اسرائیل در کانون سیاست خارجی آلمان قرار دارد، گفته است، آلمان با دقت اطلاعات ارائه شده به وسیله اسرائیل را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه گفت که نهادهای اطلاعاتی کشورش به اصل آرشیو برنامه هسته‌ای محرمانه ایران دسترسی یافته و آن را از چند هفته پیش به اسرائیل آورده‌اند.

بنیامین نتانیاهو افزود، این آرشیو «حقیقی» و «مدارک اصلی ایرانی» که نیم تن مدرک است و شامل حدود یکصد هزار برگ سند و ۱۸۳ سی دی است، نشان می‌دهد که ایران برنامه هسته‌ای محرمانه خود با نام «عماد» را با هدف تولید بمب اتمی و سوار کردن کلاهک‌های هسته‌ای پرقدرت روی موشک‌های بالستیک دنبال کرده بود.

بریتانیا: اسناد اسرائیل لزوم حفظ برجام را نشان می‌دهد

در همین زمینه، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز سه شنبه گفته است، اسناد ارائه شده توسط اسرائیل لزوم حفظ توافق هسته ای با ایران، برجام را نشان می‌دهد.

بوریس جانسون گفته است، آنچه که نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه ارائه کرد، به روشنی اهمیت حفظ برجام را نشان می دهد.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه اعلام کرد، ایران تا قبل ازسال ۲۰۰۳ یک برنامه «هماهنگ» برای تسلیحات هسته ای داشت، اما شواهد معتبری در اختیار ندارد که پس از سال ۲۰۰۹ این برنامه ادامه داشته است.

در همین حال، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا نیز گفته است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمام مدارک مورد ادعا و ارائه‌ شده توسط نتانیاهو مطلع بوده است و پس از ۱۰ سال مطالعه هیچ اثر و مدرکی مبنی بر این که ایران فعالیت‌های مرتبط با برنامه تسلیحات هسته‌ای داشته ، مشاهده نکرده است.

حمید بعیدی نژاد در توییتر خود نوشته است: بر همین اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۱۵پرونده هسته‌ای ایران را برای همیشه مختومه اعلام کند.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کردند که هیات‌هایی از نهادهای مهم اطلاعاتی چند کشور غربی جهان از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا در روزهای آینده به اسرائیل می‌رسند تا مدارک ارائه شده از سوی این کشور را از نزدیک ببینند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت نتانیاهو نهادهای اطلاعاتی چین و روسیه را نیز به بازدید از این مدارک ایرانی دعوت کرده است.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک.
XS
SM
MD
LG