لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

واکنش مایک پومپئو و سناتور کورکر به اسناد اسرائیل در مورد برنامه اتمی ایران


مایک پومپئو
مایک پومپئو

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید «اسنادی» که نخست‌وزیر اسرائیل در مورد برنامه اتمی ایران منتشر کرده، تاجایی که مورد بررسی کارشناسان آمریکایی قرار گرفته، «موثق» است و نشان می‌دهد که تهران در مورد اقدامات خود به جامعه جهانی دروغ می‌گفت.

مایک پومپئو در بیانیه‌ای که دهم اردیبهشت ماه منتشر کرده می‌گوید خود او «شخصا بسیاری از اسناد ایران را مرور» کرده و کارشناسان آمریکایی نیز اسنادی که تا کنون مطالعه کرده‌اند را حقیقی و موثق یافته‌اند.

پومپئو می‌گوید «این اسناد نشان می‌دهد که ایران برای سال‌ها یک برنامه نظامی هسته‌ای مخفیانه داشته‌است»؛ در حالی‌که جمهوری اسلامی همواره تاکید می‌کرد قصد تولید جنگ‌افزار هسته‌ای را ندارد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های تهران به شـش قدرت جهانی طرف گفت‌وگو در جریان مذاکرات اتمی «دروغ» گفته‌اند: «این موضوع به این معنی‌ست که توافق [اتمی] بر پایه اعتماد و شفافیت بنا نشده‌است. بلکه بر پایه دروغ‌های ایران [بنا شده‌است]».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در جریان یک سخنرانی گفت کشورش به «اسناد و مدارک» پیشرفت محرمانه برنامه هسته‌ای ایران دست یافته که نشان دهنده «فریب جهانیان» از سوی تهران است. در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه ایران تاکید کرد مدارک تکرار اطلاعات قدیمی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر آن‌ها را بررسی کرده‌است.

اظهارات آقای نتانیاهو با واکنش کاخ سفید و شماری از مقام‌های نهادها و کشورهای جهان روبه‌رو شده و این واکنش‌ها همچنان ادامه دارد.

سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر، از دیگر چهره‌های شاخص سیاسی در آمریکاست که در ساعت‌های گذشته به اسناد ارائه شده از سوی نخست‌وزیر اسرائیل واکنش نشان داده‌است. او در گفت‌وگویی با شبکه بلومبرگ گفته است ایالات متحده پیش‌تر نیز از جنبه‌های نظامی برنامه اتمی ایران، باخبر بوده‌است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته آن‌چه باید در توافق اصلاح شود «انجام بازرسی‌های بیشتر»، «برنامه موشکی» و «بند غروب» -در ارتباط با محدودیت زمانی مربوط به تعلیق برنامه اتمی ایران- است.

سناتور کورکر تاکید کرده از منظر او «بهترین گزینه، حل مشکلات موجود» در توافق اتمی فعلی میان ایران و شش قدرت جهانی‌‌ست؛ آنچه آمریکا و کشورهای اروپایی در یک سال گذشته در تلاش برای پیشبرد آن بوده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، خود روز یک‌شنبه با اشاره به این که تا ۲۲ اردیبهشت در مورد توافق اتمی با ایران تصمیم‌گیری می‌کند، افزوده‌است: اما به این معنی نیست که برای یک توافق واقعی مذاکره نمی‌کنم.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، بلومبرگ|ت.ت
XS
SM
MD
LG