لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

نتانیاهو: ایران برنامه محرمانه ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند


نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن طرح‌ها و نقشه‌هایی مدعی شد که ایران برنامه ساخت سلاح اتمی خود را به نقاط مخفی منتقل کرده است.
نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن طرح‌ها و نقشه‌هایی مدعی شد که ایران برنامه ساخت سلاح اتمی خود را به نقاط مخفی منتقل کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور در وزارت دفاع این کشور، آنچه را که «اسناد و مدارک» پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران و «فریب جهانیان» از سوی تهران نامید، در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

به گفته بنیامین نتانیاهو، این اسناد «قاطعانه» ثابت می‌کند که ایران همچنان جامعه جهانی را با «بی‌شرمی فریب داده» و برنامه اتمی خود را، بعد از برجام، به نقاط پنهانی، غیر از سایت‌های هسته‌ای شناخته شده ایران منتقل کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت در این برنامه مخفی، در سه سال گذشته، طراحی، ساخت و آزمایش کلاهک‌های هسته‌ای ایران پیگیری شده است.

وی افزود: هدف از این طرح مخفی، ساخت کلاهک‌های هسته‌ای، هر یک با توانی معادل پنج بمب هسته‌ای با ده کیلو تن تی‌ان‌تی است که بر سر هیروشیما فرود آمد، و این کلاهک‌ها قرار بود روی موشک‌های بالستیک شهاب- ۳ نصب شود تا «به سوی تل‌آویو شلیک شود».

آقای نتانیاهو گفت ایران همه نیازهای «پروژه عماد» را آماده می‌کرد تا هر زمان که خواست سلاح هسته‌ای بسازد، آمادگی کافی داشته باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت، موشک‌های ایران با برد یک هزار کیلومتر آغاز شد و حال به دو هزار کیلومتر می‌رسد و ریاض، تل‌آویو و مسکو را در تیر رس خود دارد اما ایران همچنان برای طولانی‌تر کردن برد موشک‌هایش تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد که کشورش از چند هفته پیش «بیش از نیم تن مدرک» را شامل ۵۵ هزار سند روی ۱۸۳ سی‌دی، از تحقیقات هسته‌ای مخفیانه ایران در پروژه موسوم به «عماد» را در اختیار گرفت.

سی‌دی‌ها و پرونده‌ها در کمدهایی در کنار آقای نتانیاهو در برابر نمایندگان رسانه‌های اسرائیل و جهان قرار گرفته بود.

نخست‌وزیر اسرائیل به نحوه دسترسی کشورش به «آرشیو کامل برنامه هسته‌ای مخفی ایران» اشاره نکرد اما آن را «یک دستاورد بزرگ اطلاعاتی» از چیزی که «جهان تا به حال ندیده بود» نامید.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این مدارک بدست موساد، سازمان جاسوسی و ماموریت‌های ویژه این کشور، افتاده است و تلاش برای دستیابی به آن، دستور مشخص یوسی کهن، رئیس موساد، بوده است.

بر پرده سیاه پشت سر آقای نتانیاهو در محل وزارت دفاع اسرائیل، فیلم‌هایی کوتاه از سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نشان داده شد؛ در این فیلم‌ها این مقامات ایران تلاش کشورشان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده بودند.

اما نخست‌وزیر اسرائیل بویژه بعد از سخنان آقای ظریف در مصاحبه‌های خارجی او، گفت «تو دروغ می‌گویی».

بنیامین نتانیاهو به نام و تصویر «دانشمند هسته‌ای» ایران، محسن فخری‌زاده، اشاره کرد. آقای فخری‌زاده سالهاست که در پشت پرده فعالیت‌های اتمی ایران مخفی مانده است. او از سوی جامعه جهانی مورد تحریم است.

به گفته نتانیاهو، «شمار بسیار کمی از خود ایرانی‌ها نام مخفیگاه تازه برنامه اتمی ایران را در "شورآباد" می‌دانستند» و «تعداد بسیار کمتری از اسرائیلی‌ها تا حال این نام را شنیده بودند» زیرا یک محل بسیار ساده و دور از ذهن است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت این اسناد باید جامعه جهانی را متقاعد کند که ایران به فریب‌کاری خود ادامه داده است و لذا دنیا باید «تصمیم درست را بگیرد».

وی گفت که کشورش این اسناد را در اختیار آمریکا قرار داده و حال آمریکا می‌تواند حقیقت این اسناد را تایید کند. نتانیاهو افزود که اسرائیل این مدارک را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خواهد داد.

اقدام نخست‌وزیر اسرائیل ۱۲ روز مانده به موعد اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در خصوص برجام، صورت گرفت.

آقای ترامپ ۲۲ دی ماه گفته بود که «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام باید برطرف شود؛ مهلت چهار ماهه برای تامین خواسته‌های آمریکا و اسرائیل، ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

رسانه‌های اسرائیل در آستانه بیانیه نخست‌وزیر این کشور گفتند که مردم نگران وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران شده‌اند اما مقامات «اطمینان» داده‌اند که سخن از جنگ نیست. با وجود این، بازار بورس تل‌آویو در ساعات عصر دوشنبه با افت ارزش سهام روبرو شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیشاپیش انتشار اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل، او را به پسربچه ای که فریاد گرگ، گرگش در داستان چوپان دروغگو آمده است، تشبیه کرد و نوشت اما تنها می‌توان تعدادی از مردم را چند بار گمراه کرد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دوشنبه گفته بود که کشورش از توان بالاتری از غنی‌سازی اورانیوم نیز برخوردار است، اما ابراز امیدواری کرد که دونالد ترامپ تعهد آمریکا به برجام را تمدید کند.

XS
SM
MD
LG