لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و نخست‌وزیر اسرائیل در مورد ایران


دیدار رهبران آمریکا و اسرائیل در فوریه ۲۰۱۷
دیدار رهبران آمریکا و اسرائیل در فوریه ۲۰۱۷

کاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه غرب آسیا، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. این گفت‌وگو در حالی صورت گرفته که وزیر خارجه آمریکا نیز در اسرائیل به سر می‌برد.

بنا بر بیانیه نهم اردیبهشت ماه کاخ سفید، دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، در مورد «تهدیدها و چالش‌هایی که خاورمیانه با آن‌ها روبه‌رو است، به‌ویژه مشکلات ناشی از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران» گفت‌وگو کرده‌اند.

در سه هفته گذشته این دومین بار است که رهبران دو کشور آمریکا و اسرائیل با یکدیگر تماس تلفنی دارند. در مورد قبلی در اوایل فروردین، نیز کاخ سفید گفته بود ترامپ و نتانیاهو بر «همکاری در مبارزه با تاثیرات شرورانه و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» غرب آسیا، تأکید کرده‌اند.

در آن زمان البته آسوشیتدپرس گزارش داده بود که نخست‌وزیر اسرائیل «نگرانی» کشورش را از افتادن سوریه به دامان ایران، به عنوان «دشمن قسم‌خورده اسرائیل»، بعد از خروج احتمالی آمریکا از سوریه، عنوان کرده است.

اسرائیل بارها در مورد افزایش حضور ایران در سوریه هشدار داده و در عین حال تاکید کرده جلوی چنین کاری را خواهد گرفت.

تازه‌ترین مکالمه تلفنی ترامپ و نتانیاهو در حالی انجام شده که وزیر خارجه تازه آمریکا، مایک پومپئو، در اسرائیل به‌سر می‌برد؛ سفری که محور اصلی آن را نیز موضوع ایران، توافق اتمی و اقدامات تهران در منطقه تشکیل می‌دهد.

روز یک‌شنبه مایک پمپئو پس از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «ترامپ به روشنی مشخص کرده است که توافق [اتمی با ایران] معیوب است و دولت (آمریکا) را مامور کرده که تلاش کنیم این توافق اصلاح شود. و اگر نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم، او قصد دارد تا از آن خارج شود. این امری مبرهن است».

پومپئو می‌گوید «برخلاف دولت گذشته» دونالد ترامپ راهکاری «جامع» در برابر تهران دارد «که برپایه مقابله با موارد مهم تهدید از جانب ایران» بنا شده‌است.

روز یک‌شنبه حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که «برجام قابل مذاکره دوباره نیست» و جمهوری اسلامی «هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی‌پذیرد».

رئیس‌جمهوری آمریکا چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران.

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز، که اخیرا با ترامپ دیدار کرد، پیشنهاد داده که گفت‌وگوها با ایران در مورد «سه موضوع اصلی»؛ برنامه موشکی بالستیک، فعالیت‌های اتمی ایران ورای سال ۲۰۲۵ و «بحران‌های اصلی منطقه‌ای» در خاورمیانه، بسط پیدا کند.

همزمان با این رخدادها، در ساعت‌های گذشته، گزارش‌های تازه‌ای از حملات موشکی به پایگاه‌های دربرگیرنده نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه منتشر شده، که مشابه گزارش‌های پیشین در مورد حملات اسرائیل به «اهداف ایرانی سوری» است.

مقام‌های ارشد ایران و اسرائیل در روزهای اخیر یکدیگر را تهدید به «تنبیه» و «واکنش» کرده‌اند؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته اگر اسرائیل «هنوز متوجه پایان یافتن دوره بزن و در رو و اجرای نمایش‌های قلدرمآبانه برای ایجاد رعب و وحشت نشده است، باید هزینه‌های این نفهمی را نیز پرداخت کند». آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفته‌ «اگر اسرائیل آرامش نداشته باشد، تهران هم روی آرامش نخواهد دید... توصیه‌ام این است که کسی ما را محک نزند؛ ما برای هر پیشامدی آماده‌ایم».

با استفاده از گزارش‌های هیل و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG