لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

ارتش سوریه: به پایگاه‌های نظامی در حما و حلب حمله موشکی شده‌است


ارتش سوریه گفته است موشک‌ها به «پایگاه‌های نظامی در مناطق روستایی حما و حلب شلیک شده‌است»
ارتش سوریه گفته است موشک‌ها به «پایگاه‌های نظامی در مناطق روستایی حما و حلب شلیک شده‌است»

ارتش و رسانه‌های رسمی سوریه می‌گویند به پایگاه‌های نظامی در حما و حلب «حمله موشکی شده‌است». رسانه‌های رسمی دمشق از مبدا «حملات» سخنی نگفته و آن‌ها را «موشک‌های دشمن» توصیف کرده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه گفته است این «حملات» در ساعت ۱۰:۳۰ شب نهم اردیبهشت ماه صورت گرفته‌است. یک مقام ارتش سوریه گفته است «موشک‌های دشمن به پایگاه‌های نظامی در مناطق روستایی حما و حلب شلیک شده‌است».

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع وابسته به شورشیان سوری می‌گوید یکی از مناطقی که هدف قرار گرفته پایگاه موسوم به «بریگاد ۴۷» است در نزدیکی حما، که گفته می شود محل تجمع شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران است.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از یک منبع اطلاعاتی می‌گوید «چند مرکز فرماندهی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هدف چندین حمله موشکی قرار گرفته و ده‌ها تن زخمی و کشته شده‌اند».

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید «عناصر ایرانی» در دو پایگاه که هدف قرار گرفته‌اند حضور داشته‌اند. اما این سازمان می‌گوید هنوز اطلاعی در مورد مبدا حملات و تلفات احتمالی ندارد.

رادیو فردا مستقلا قادر به تائید این گزارش‌ها نیست.

پیش از این اسرائیل حملاتی را علیه آن‌چه «اهداف ایرانی سوری» توصیف می‌شود، انجام داده‌است. از جمله در بیستم فروردین ماه که گزارش شد در جریان حمله په پایگاه هوایی تی-۴ در استان حمص چند ایرانی کشته شدند. خبر کشته‌شد هفت ایرانی تائید شد و خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران ایران گفتند تی-۴ «اصلی‌ترین پایگاه نیروهای سوری و هم‌پیمانان این کشور به‌شمار می‌رود که نقش پشتیبانی و حمایت و تسلیح نیروهای سوری و هم‌پیمانان آن‌ها را در دیرالزور، حما و حلب، ایفا می‌کند». مقام‌های ایرانی پس از حمله به این پایگاه در حمص تهدید کردند به آن واکنش نشان خواهند داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از جمله مقام‌های تهران است که گفته اگر اسرائیل «هنوز متوجه پایان یافتن دوره بزن و در رو و اجرای نمایش‌های قلدرمآبانه برای ایجاد رعب و وحشت نشده است، باید هزینه‌های این نفهمی را نیز پرداخت کند».

در مقابل آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفته‌است «رژیم ایران روزهای آخرش را می‌گذراند» و هشدار داده «اگر اسرائیل آرامش نداشته باشد، تهران هم روی آرامش نخواهد دید... توصیه‌ام این است که کسی ما را محک نزند؛ ما برای هر پیشامدی آماده‌ایم».

اسرائیل، در موارد مختلف و رخدادهای مشابه، حمله یا حملات به اهدافی که گفته می‌شود در کنترل ایران یا نیروهای مورد حمایت آن است را نه تایید کرده است و نه تکذیب.

در جریان جنگ داخلی سوریه، اسرائیل، به‌طور مشخصی از هیچ‌یک از طرف‌های درگیر جانب‌داری نکرده، اما عملا برای آن‌چه «حفاظت از منافع خود» می‌نامد، با دست باز عمل کرده‌ است. این کشور می‌گوید ایران تصمیم راهبردی گرفته تا با حضور نظامی خود و هم‌پیمانانش، سوریه را به جبهه تازه‌ای علیه اسرائیل تبدیل کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان|ت.ت
XS
SM
MD
LG