لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

درگیری میان «نیروهای دمکراتیک» و ارتش سوریه در اطراف فرات


شماری از نیروهای دمکراتیک سوریه؛ ژوئن ۲۰۱۷
شماری از نیروهای دمکراتیک سوریه؛ ژوئن ۲۰۱۷

ساعاتی پس از آن‌که ارتش سوریه از تصرف شماری از روستاهای تحت کنترل «نیروهای دمکراتیک» در نزدیکی رود فرات خبر داد، این گروه از شورشیان مورد حمایت آمریکا اظهار داشت که نیروهای دولتی را از این مناطق «عقب» رانده‌است.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که عمدتا از شبه‌نظامیان کـرد تشکیل شده، نهم اردیبهشت ماه، اعلام کرد ضد حمله‌ «موفقیت‌آمیزی» علیه نیروهای دولتی سوریه انجام داده‌است. شورشیان مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا مدعی شده‌اند که ارتش و متحدان بشار اسد «از حمایت نیروهای روسی برخوردار بودند».

به گفته «نیروهای دمکراتیک سوریه»، ارتش و متحدان اسد «از چهار روستا در نزدیکی فرات عقب رانده شده‌اند».

ساعاتی پیش از این گزارش، ارتش سوریه گفته بود چهار روستا را در اطراف فرات، نزدیک مرز عراق، به تصرف خود درآورده‌است. یک مقام دولت آمریکا در گفت‌وگو با رادیو همگانی ایالات متحده «ان‌پی‌آر» تائید کرده بود که دست‌کم دو روستا به تصرف نیروهای دولتی درآمده و ائتلاف به رهبری واشینگتن «در تلاش برای کاهش» درگیری‌ها است. این مقام دولت آمریکا گفته بود یک واحد توپخانه در حال شلیک به سوی نیروهای دولتی‌ست تا جلوی پیشروی آن‌ها را بگیرد: «به خود آن‌ها شلیک نمی‌کنیم، نزدیک به آن‌ها شلیک می‌کنیم». در بیانیه نیروهای دمکراتیک اشاره‌ای به دخالت یا کمکی از سوی ائتلاف نشده است.

مناطقی که درگیری‌ها در آن انجام شده، در شرق رود فرات، مناطقی نفت‌خیز هستند و سال گذشته، در جریان نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی، به تصرف «نیروهای دمکراتیک سوریه» درآمدند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در درگیری در استان دیرالزور ۹ تن از نیروهای متحد دولت سوریه و شـش تن از شبه‌نظامیان «نیروهای دمکراتیک سوریه» کشته شده‌اند. به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه «نیروهای دمکراتیک» سه روستا را دوباره به تصرف خود درآورده‌اند.

ارتش سوریه و نیروهای دمکراتیک، در جریان نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی، بسیار به‌ندرت با یکدیگر رو در رو یا درگیر می‌شدند.

در بهمن ماه سال گذشته در جریان دفع تهاجم شبه‌نظامیان هوادار بشار اسد در استان دیرالزور ده‌ها تن از شبه‌نظامیان کشته شدند. ائتلاف به رهبری ایالات متحده اعلام کرده بود در واکنش به «حمله غیرمنتظره‌ای» از سوی «نیروهای حامی حکومت سوریه» به مراکز «نیروهای دمکراتیک سوریه»، در دیرالزور، دست به حملات هوایی علیه نیروهای حامی بشار اسد زده است. گفته شده در جریان درگیری شماری نامشخص از جنگجویان مزدبگیر روسیه که برای حمایت از بشار اسد به سوریه رفته‌اند، نیز کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ان‌پی‌آر، اسپوتنیک|ت.ت
XS
SM
MD
LG