لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۶

لیبرمن: اگر ایران به تل‌آویو حمله کند، اسرائیل هم تهران را هدف قرار خواهد داد


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به واشینگتن سفر کرده است.
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به واشینگتن سفر کرده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در گفت‌وگو با یک وبسایت سعودی با تأکید بر اینکه «رژیم ایران روزهای آخرش را می‌گذراند» هشدار داده است که «اگر ایران به تل‌آویو حمله کند، اسرائیل هم تهران را هدف قرار خواهد داد».

وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه‌ای اختصاصی که روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت در وبسایت عربی «ایلاف»، مستقر در لندن، منتشر شد گفت: «اگر اسرائیل آرامش نداشته باشد، تهران هم روی آرامش نخواهد دید ... توصیه‌ام این است که کسی ما را محک نزند؛ ما برای هر پیشامدی آماده‌ایم».

آویگدور لیبرمن در ادامه اظهاراتی کم‌سابقه به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که اسرائیل «برای دفاع از امنیت و منافع خود، آماده پرداخت هر بهایی است».

گفته‌های آویگدور لیبرمن در حالی منتشر شده است که در روزهای اخیر شماری از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند «حمله اسرائیل به پایگاه تی ۴ در سوریه» را که بیستم فروردین به کشته شدن دست‌کم هفت نظامی ایرانی منجر شد تلافی خواهند کرد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز سه‌شنبه پیش از سفر به روسیه در فرودگاه تهران گفته بود: مجازات اسرائیل «قطعی است». پیش از او علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌الملل، نیز گفته بود حمله اسرائیل بدون پاسخ نخواهد ماند.

اسرائیل رسما مسئولیت حمله به پایگاه تی ۴ را برعهده نگرفته است.

اما آویگدور لیبرمن با تأکید بر اینکه اسرائیل در طول بیش از هفت سال که از جنگ سوریه می‌گذرد «دخالتی در این جنگ نکرد» گفته است کشورش در برابر تلاش ایران برای تثبیت حضور نظامی، به ویژه در نزدیکی ارتفاعات جولان، خواهد ایستاد و هر تهدیدی که علیه اسرائیل باشد را هدف قرار خواهد داد.

ایران هنوز واکنشی به گفته‌های اخیر وزیر دفاع اسرائیل ابراز نکرده است.

آقای لیبرمن همچنین وجود تنش میان اسرائیل و روسیه را بر سر حضور نظامی ایران در سوریه رد کرده و گفته است: صریحا به مسکو گفته‌ایم که حضور ایران در سوریه را تحمل نمی کنیم.

در روزهای اخیر نیکلای پاترشوف، مشاور امنیت ملی روسیه، در حاشیه نشست امنیتی در بندر سوچی دیدارهایی جداگانه با علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران، و ایتان بن داوید، معاون مشاور امنیت ملی اسرائیل، برگزار کرد.

وبسایت اسرائیلی «وای.نت» روز چهارشنبه گزارش کرد که این دیدارها بخشی از تلاش‌های روسیه برای کاهش بحران بین ایران و اسرائیل بوده است.

الکساندر شین، سفیر روسیه در تل‌آویو، نیز روز چهارشنبه در مصاحبه با همین وبسایت گفت که مسکو ایران و اسرائیل را فرا می‌خواند که «هر چه سریع‌تر آرام گیرند». آقای شین همچنین با اشاره به اینکه روسیه «دلایل نگرانی‌های اسرائیل از حضور نظامی ایران در سوریه را درک می کند» گفته است کشورش نیز نیز حضور ایران در سوریه را «بسیار نگران‌کننده» می‌داند.

بحران اسرائیل و ایران بر سر فعالیت‌های نظامی ایران در سوریه در آستانه تصمیم مهم رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام، که قرار است ۲۲ اردیبهشت اعلام شود، تشدید شده است.

مقام‌های ارشد ایران در روزهای اخیر اعلام کردند که در برابر خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران نیز خروج از معاهده اِن‌پی‌تی را به عنوان یکی از گزینه‌ها مد نظر خواهد داشت.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته بار دیگر گفت که اگر برجام تغییر اساسی نکند، لغو آن بهتر است.

وزیر دفاع اسرائیل نیز در مصاحبه با وبسایت سعودی «ایلاف» گفت که اگر برجام لغو شود، «اقتصاد ایران که اکنون با تزلزل جدی روبه‌رو است، به فروپاشی می‌رسد». وی از جمله به کاهش شدید ارزش پول ایران و همچنین تظاهرات ایرانیان در ده‌ها شهر در ماههای گذشته اشاره کرد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، از روز چهارشنبه به واشینگتن سفر کرده است تا در دیدار با همتای آمریکایی خود، ژنرال جیمز متیس، و همچنین جان بولتون، مشاور جدید امنیت ملی آمریکا، با آنها به ویژه در مورد ایران گفت‌وگو کند.

همزمان رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دانی دنون، سفیر این کشور در سازمان ملل، قرار است در نشست پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل «اطلاعات مهمی را از ابعاد حضور نظامی ایران در سوریه ارائه کند».

XS
SM
MD
LG