لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

سفیر روسیه: مسکو برای کاهش تنش میان اسرائیل و ایران تلاش می‌کند


سفیر روسیه در اسرائیل گفته است که کشورش برای کاهش تنش میان اسرائیل و ایران تلاش می‌کند؛ به گفته او، مذاکرات جداگانه‌ای که مشاور امنیت ملی روسیه روز سه شنبه چهارهم اردیبهشت با بلندپایگان اسرائیل و ایران در سوچی روسیه انجام داد، بخشی از این کوشش‌های روسیه بود.

الکساندر شین، سفیر روسیه در تل آویو، چهارشنبه پنجم اردیبهشت، در مصاحبه با رسانه اسرائیلی وای.نت گفت مسکو از تشدید بحران میان اسرائیل و ایران و اظهارات طرفین نسبت به کشور مقابل «نگران است».

به گفته آقای شین، کشورش دو طرف اسرائیلی و ایرانی را هر چه سریع تر به شکیبایی فرا می خواند اما «نگرانی‌های اسرائیل را از حضور نظامی ایران در سوریه درک می کند»؛ «دلایل اسرائیل از حملات در سوریه را هم درک می کند» و «همیشه هم مراقب منافع ملی اسرائیل بوده است».

سفیر روسیه افزود که حضور نظامی ایران در سوریه از نظر مسکو نیز «بسیار نگران کننده است» اما روسیه از «اقدامات منتسب به اسرائیل در سوریه هم نگرانی دارد» زیرا سوریه «بی ثبات تر شده است».

بنوشته وای.نت، در زمینه نگرانی روسیه از عواقب تشدید تنش میان اسرائیل و ایران، نیکلای پاترشوف، مشاور امنیت ملی روسیه، سه شنبه در بندر روسی سوچی با علی شمخانی، مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و ایتان بن داوید، معاون مشاور امنیت ملی اسرائیل، به طور جداگانه دیدار کرد.

علی شمخانی و ایتان بن داوید برای حضور در اجلاس امنیتی روسیه به سوچی رفته اند. بر اساس بیانیه شورای امنیت ملی روسیه، «تحولات خاورمیانه» در کانون مذاکرات آقای پاترشوف با دو مقام ارشد ایرانی و اسرائیلی بود.

روسیه، همپیمان سوریه و ایران، از شهریور ۱۳۹۴ با حضور گسترده نظامی در سوریه، در راستای بقای حکومت بشار اسد تلاش کرده است. ایران نیز از آغاز جنگ داخلی سوریه برای حفظ موجودیت دولت دمشق از راههای مالی، تسلیحاتی و اعزام نیرو در تلاش بوده است.

اسرائیل اما در یک سال اخیر تاکید دارد که ایران تصمیم راهبردی گرفته است تا حضور نظامی خود وهمپیمانانش در سوریه را به جبهه تازه‌ای علیه اسرائیل مبدل کند.

از نظر اسرائیل، رخنه پهپاد ایرانی در بیست و یکم بهمن پارسال از آسمان سوریه به اسرائیل، نخستین اقدام ایران در ورود به رویارویی مستقیم با اسرائیل بوده است. ایران گفته بود که اسرائیل «سابقه دروغگویی» دارد.

اسرائیل اما هفدهم فروردین اعلام کرد که ایران آن پهپاد را با «ماموریت انتحاری» علیه یک هدف نظامی اسرائیل روانه کرد.

با وجود این، پس از حمله بیستم فروردین علیه پایگاه هوایی تی- ۴ در سوریه، که روسیه آن را به اسرائیل نسبت داد و در آن هفت نظامی ایرانی کشته شدند، کشمکش لفظی میان ایران و اسرائیل وخیم شد و سران دو کشور یکدیگر را شدیدا تهدید کردند.

در این میان اما، تصمیم احتمالی روسیه به تجهیز سوریه به سامانه‌های دفاع هوایی اس- ۳۰۰، در کنار تنش میان اسرائیل و ایران از یکسو، و تنش میان اسرائیل و سوریه از سوی دیگر، به تنش میان اسرائیل و روسیه از جانب سوم منجر شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دوشنبه در سفر به چین گفت که «تعهدات اخلاقی» پیشین روسیه برای ندادن سامانه‌های اس-۳۰۰ به سوریه دیگر موضوعیت ندارد اما افزود که تصمیم نهایی کرملین هنوز گرفته نشده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل سه شنبه در گفت و گو با رسانه‌های کشورش، گفت اگر سوریه از سامانه‌های اس-۳۰۰ روسیه برخوردار شود و از آن علیه اسرائیل استفاده کند، اسرائیل این سامانه‌ها را نیز از بین خواهد برد.

همزمان، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، سه شنبه گفت اگر بشار اسد یک بار دیگر به ایران یا کس دیگری اجازه دهد که از سوریه علیه اسرائیل تعرضی صورت بگیرد، خود اسد بهای آن را خواهد پرداخت و او «با جان خود بازی کرده است».

در این میان، با وجود دیدارهای مشاور امنیت ملی روسیه با دو مقام ارشد اسرائیلی و ایرانی با هدف «آرام کردن» طرفین به کاهش بحران، علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران، چهارشنبه با اشاره به کشته شدن نظامیان ایرانی در سوریه گفت که «تنبیه متجاوز قطعی است» اما «زمان، مکان و نحوه پاسخگویی در اختیار ایران خواهد بود» و اسرایئل «باید هزینه‌های این نفهمی را پرداخت کند».

از سوی دیگر، وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا رفته است تا از جمله در خصوص موضع کشورش علیه حضور ایران در سوریه با همتای آمریکایی اش، ژنرال جیمز متیس و دیگر مقامات ارشد واشینگتن مذاکره کند.

مذاکرات آقای لیبرمن با بلندپایگان آمریکا در حالی از چهارشنبه آغاز شد که ژنرال جوزف ووتل، فرمانده سنتکام و نیروهای آمریکا در سوریه، در روزهای گذشته با سفر به اسرائیل، در مورد حضور ایران در سوریه و نگرانی‌های اسرائیل از این بابت، گفت و گو کرده بود.

XS
SM
MD
LG