لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

اسرائیل توافق دونالد ترامپ با اروپا در مورد ایران را محتمل می‌داند


یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل
یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل

وزیر اطلاعات اسرائیل روز چهارشنبه گفت طرح مربوط به یک توافق جدید بین آمریکا و کشورهای اروپایی در زمینه برنامه‌های هسته‌ای ایران ممکن است دونالد ترامپ را از خروج از توافق هسته‌ای موجود بين قدرتهای جهانی با ایران منصرف کند.

به گزارش رویترز ، یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، در یک مصاحبه رادیویی نگفت که آیا این کشور که خواستار «تصحیح و یا لغو» توافق هسته‌ای یا ايران است از توافق جداگانه‌ای که از سوی امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه ارائه شده است حمایت می کند یا نه.

آقای کاتز گفت: «تمایل پرزیدنت ترامپ این است که مفاد توافق را تمدید نکرده و به مسیر تحریم ایران بازگردد مگر آنکه پیشنهاد مورد حمایت اروپایی‌ها بعنوان توافقی جایگزین بین آمریکا و اروپا به او ارائه شود.»

وی اضافه کرد: «این شامل اقدامات تکمیلی خواهد بود که خطرات جدی توافق سال ۲۰۱۵ را که او یک معامله بد می داند برطرف خواهد کرد.»

با نزدیک شدن مهلت زمانی برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران و یا اجرای مجدد آن‌ها در روز ۱۲ ماه مه امانوئل مکرون در دیدار رسمی خود از آمریکا روز سه شنبه با دونالد ترامپ در مورد یک «توافق جدید» گفتگو کرد که آمریکا و کشورهای اروپایی درچارچوب آن با نگرانی‌های فراتر از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برخورد خواهند کرد.

آقای مکرون از این دیدار رسمی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران بهره می جوید که از نگاه بسیاری در غرب بهترین امید برای پیشگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و آغاز یک مسابقه سلاح‌های اتمی در منطقه خاورمیانه است.

طبق طرح پیشنهادی امانوئل مکرون آمریکا و کشورهای اروپایی توافق خواهند کرد که از هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ جلوگیری کرده، با برنامه‌های موشکی بالستیک آن کشور برخورد خواهند کرد و شرایط لازم برای مهار اقدامات ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان را فراهم خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بطور مشخص خواستار لغو بند غروب در توافق هسته‌ای است که برای محدودیت های فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از ده سال (۲۰۲۵) برداشته می شود.

آقای کاتز گفت ، غرب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را «خیلی زود» امضا کرده و می بایست تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ایران را که در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور لغو شدند ادامه می داد.

وزیر اطلاعات اسرائیل افزود: «رییس جمهور فرانسه و همتایان او در اروپا باید درک کنند که اعمال فشار شدید به ایران در حال حاضر می تواند از بروز خشونت و احتمالا جنگ در آینده جلوگیری کند.»

مشخص نیست که آیا امانوئل مکرون در قانع کردن دونالد ترامپ به حفظ توافق هسته‌ای با ایران موفق شده است یا نه. دونالد ترامپ روز سه شنبه تاکید کرد که اگر ایران برنامه‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد با عواقب جدی روبرو خواهد شد.

حکومت ایران اعلام کرده اگر توافق هسته‌ای با جامعه بین المللی از هم بپاشد فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG