لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

فرانسه: اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل لزوم حفظ برجام را نشان می‌دهد


نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه گفت که نهادهای اطلاعاتی کشورش به اصل آرشیو برنامه هسته‌ای محرمانه ایران دسترسی یافته‌اند.
نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه گفت که نهادهای اطلاعاتی کشورش به اصل آرشیو برنامه هسته‌ای محرمانه ایران دسترسی یافته‌اند.

فرانسه می‌گوید اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، هرچند می‌تواند پایه‌ای برای نظارت درازمدت بر فعالیت‌های اتمی ایران باشد اما اتفاقا لزوم حفظ برجام را نشان می‌دهد و بر اعتبار آن افزوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که از سال ۲۰۰۹ به بعد، اسناد قابل اعتنایی در مورد ادامه برنامه هسته‌ای- نظامی ایران وجود ندارد.

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه گفت که نهادهای اطلاعاتی کشورش به اصل آرشیو برنامه هسته‌ای محرمانه ایران دسترسی یافته و آن را از چند هفته پیش به اسرائیل آورده‌اند.

بنیامین نتانیاهو افزود این آرشیو «حقیقی» و «مدارک اصلی ایرانی» که نیم تن مدرک است و شامل حدود یکصد هزار برگ سند و ۱۸۳ سی دی است، نشان می‌دهد که ایران برنامه هسته‌ای محرمانه خود با نام «عماد» را با هدف تولید بمب اتمی و سوار کردن کلاهک‌های هسته‌ای پرقدرت روی موشک‌های بالستیک دنبال کرده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه، وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل نیاز به تضمین‌های بیشتر در خصوص عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران و بازرسی آژانس را نشان داد.

در این بیانیه آمده است که بخشی از اطلاعات اسرائیل، تایید اطلاعات اروپایی‌ها در این زمینه بود که فعالیت‌های اتمی ایران تا پیش از افشای آن در سال ۲۰۰۲ ماهیتی غیر مسالمت‌جویانه داشت.

وزارت خارجه فرانسه در عین تاکید کرده که اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل، تاکیدی بر اهمیت حفظ برجام است و این توافق را معتبرتر کرده زیرا برجام «تمام فعالیت‌های ایران در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای را ممنوع کرد» و تایید اعتبار برجام نیز بر اساس جزئیات ارائه شده از سوی اسرائیل بود.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز سه‌شنبه گفت اظهارنظر علنی در مورد این‌گونه اطلاعات از شیوه آژانس به دور است اما از سال ۲۰۰۹ به بعد اطلاعاتی متقن وجود ندارد که ایران ساخت چاشنی انفجاری را دنبال کرده باشد.

رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کردند که هیات‌هایی از نهادهای مهم اطلاعاتی چند کشور غربی جهان از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا در روزهای آینده به اسرائیل می‌رسند تا مدارک ارائه شده از سوی این کشور را از نزدیک ببینند.

وی تاکید کرد که از نظر این نهاد، امضای برجام و گزارش مدیر کل آژانس در دسامبر ۲۰۱۵ به شورای حکام آژانس به منزله بستن این پرونده بود.

دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت که بخشی از کنفرانس خبری نخست‌وزیر اسرائیل را دیده است، و او «کاری درست کرد» و نشان داد که من در خصوص این «توافق تاسف‌بار» برای آمریکا «صد در صد درست می‌گفتم».

آقای ترامپ افزود که تصمیم نهایی‌اش در مورد برجام را تا قبل از روز ۲۲ اردیبهشت اعلام می‌کند.

آمریکا از چهار ماه قبل هشدار داده بود که «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام باید تا این تاریخ برطرف شود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هفته گذشته در سفر سه روزه‌اش به واشینگتن تلاش کرد که دونالد ترامپ را به حفظ برجام متقاعد کند اما او در پایان سفرش ارزیابی کرد که آقای ترامپ از جمله به دلایل داخلی، تصمیم به خروج از برجام گرفته است.

آقای مکرون خواهان تلاش مشترک جامعه جهانی در برابر ایران شد تا توافقی دیگر با محوریت چهارگانه با ایران به دست آید که از جمله برنامه موشکی بالستیک ایران را محدود و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را نیز مهار کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز که بعد از آقای مکرون به واشینگتن رفت، تاکید کرد که برجام از نظر آلمان نیز توافقی «کامل نبوده» اما «حفظ آن مزایای بیشتری دارد تا لغو آن».

بر اساس بیانیه کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شامگاه دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی که به ابتکار بنیامین نتانیاهو انجام شد، موضع مسکو را درباره لزوم حفظ برجام تکرار کرد.

بر اساس بیانیه کرملین، آقای پوتین گفت که ادامه حیات برجام در تضمین امنیت و ثبات بین‌المللی «اهمیت زیادی دارد».

به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه مدعی شد که «افکار عمومی دنیا بی‌اساس بودن اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته و بنیامین نتانیاهو نتیجه‌ای از نمایش جدید خود علیه برجام نمی‌گیرد».

سایر مقامات ایران نیز با انتقاد شدید از نخست‌وزیر اسرائیل، او را «دروغگو» و حتی «یک کمدین» نامیده‌اند اما به اصل اساسی سخنان او و اینکه چگونه اسرائیل توانسته است به محرمانه‌ترین اسناد ایران پی ببرد و اسناد کامل و حقیقی آن را به اسرائیل منتقل کند، سکوت کامل کرده‌اند.

در این میان اما، رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کردند که هیات‌هایی از نهادهای مهم اطلاعاتی چند کشور غربی جهان از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا در روزهای آینده به اسرائیل می‌رسند تا مدارک ارائه شده از سوی این کشور را از نزدیک ببینند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت نتانیاهو نهادهای اطلاعاتی چین و روسیه را نیز به بازدید از این مدارک ایرانی دعوت کرده است.

XS
SM
MD
LG