لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

کاخ سفید: مشکل این است که توافق اتمی بر ادعاهای کاملا دروغین ایران بنا شد‎


سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید مشکل این است که توافق اتمی میان شش قدرت جهانی و ایران بر ادعاهای کاملا دروغین تهران بنا شد‎. این گفته‌ها تازه‌ترین واکنش واشینگتن در پی انتشار اسنادی مربوط به برنامه اتمی ایران، از سوی نخست وزیر اسرائیل است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، ۱۱ اردیبهشت ماه، در مورد توافق اتمی صورت‌گرفته میان دولت باراک اوباما، ایران و پنچ کشور دیگر، گفته است «مشکل این است که این توافق کاملا برپایه ادعاهای دروغین بنا شده‌است».

خانم سندرز می‌گوید «آن‌ها صادق نبودند، و بنا بر این، توافق صورت‌گرفته روی چیزهایی بنا شده که درست نیست. به‌طور مشخص این واقعیت که ظرفیت‌های اتمی ایران، به مراتب پیشرفته‌تر از آن‌چیزی بود که آن‌ها (مقام‌های دولت ایران) اعلام کردند».

خانم سندرز در بخشی دیگر از جلسه مطبوعاتی روز سه‌شنبه خود گفته است «ما فکر می‌کنیم بزرگ‌ترین اشتباهی که در زمان دولت باراک اوباما صورت گرفت، در وهله اول ورود به توافق (هسته‌ای با ایران) بود».

این تازه‌ترین واکنش دولت دونالد ترامپ، در پی انتشار اسنادی‌ست که دولت اسرائیل در اختیار عموم گذاشته‌است.

بنیامین نتانیاهو در جریان یک سخنرانی گفته این مدارک ثابت می‌کند ایران «با بی‌شرمی دروغ گفته» و هدفش از برنامه هسته‌ای، «دستیابی به بمب‌های هسته‌ای پرقدرت و سوار کردن کلاهک‌های اتمی بر روی موشک‌های بالستیک بود». به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، تهران برنامه اتمی خود را، بعد از برجام، به نقاط پنهانی، غیر از سایت‌های هسته‌ای شناخته‌شده منتقل کرده است.

کاخ سفید آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد: از اطلاعاتی که اسرائیل به تازگی منتشر کرد، آگاه است و این اطلاعات را بادقت مورد بررسی می‌دهد.

وزیر خارجه ایران گفته است اظهارات نخست وزیر اسرائیل «تکرار» اطلاعات قدیمی‌ست که قبلا توسط آژانس بین المللی‌انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفته بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته «اسنادی» که نخست‌وزیر اسرائیل در مورد برنامه اتمی ایران منتشر کرده، تاجایی که مورد بررسی کارشناسان آمریکایی قرار گرفته، «موثق» است و نشان می‌دهد که تهران در مورد اقدامات خود به جامعه جهانی دروغ می‌گفت.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفته ایالات متحده پیش‌تر نیز از جنبه‌های نظامی برنامه اتمی ایران، باخبر بوده‌ و «بهترین گزینه، حل مشکلات موجود» در توافق اتمی فعلی است.

فرانسه نیز می‌گوید اطلاعات و اسناد ارائه شده از سوی اسرائیل در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، هرچند می‌تواند پایه‌ای برای نظارت درازمدت بر فعالیت‌های اتمی ایران باشد، اما اتفاقا لزوم حفظ برجام را نشان می‌دهد و بر اعتبار توافق اتمی افزوده است. سخنان مشابهی را نیز بریتانیا، دیگر متحد آمریکا و یکی از کشورهای طرف گفت‌وگو در جریان مذاکرات اتمی، مطرح کرده‌است.

برپایه گزارش رویترز، کاخ سفید، رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG