لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

دونالد ترامپ:‌ خروج از برجام پیام درستی به کره شمالی می‌فرستد


رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید: برجام پس از هفت سال منقضی می‌شود و ایران می‌تواند برود و سلاح اتمی بسازد.
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید: برجام پس از هفت سال منقضی می‌شود و ایران می‌تواند برود و سلاح اتمی بسازد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در واکنش به گفته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که مدعی شده «ایران مخفیانه در حال ساخت بمب اتمی است»، گفت: «کاری که اسرائیل کرده درست بوده و نشان می‌دهد که من ۱۰۰درصد درست می‌گفتم».

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با محمد بوخاری، رئیس‌جمهوری نیجریه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که گفته بود:‌ «آیا برهم زدن توافق اتمی با ایران، پیام نادرستی به کره شمالی می‌فرستد» گفت:‌ «نخیر. فکر می‌کنم که از قضا پیام درستی را منتقل می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت:‌ «این توافق پس از هفت سال منقضی می‌شود و ایران می‌تواند برود و سلاح اتمی بسازد. این قابل قبول نیست. هفت سال می‌شود همین فردا، که قابل قبول نیست».

وی افزود‌: «‌بخش‌هایی از کنفرانس خبری بنیامین نتانیاهو را نگاه کردم. کارشان خوب بود».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه با حضور در وزارت دفاع این کشور، آنچه را که «اسناد و مدارک» پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران و «فریب جهانیان» از سوی تهران نامید، در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

به گفته آقای نتانیاهو، این مدارک شامل آرشیو برنامه‌های هسته‌ای محرمانه ایران در پروژه «عماد»، «یک دستاورد بزرگ اطلاعاتی» از چیزی است که «جهان تا به حال ندیده بود».

دونالد ترامپ در ادامه سخنانش گفت:‌ «این توافق مورد حمایت خیلی‌ها نیست؛ یک توافق اسف‌بار است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد اینکه چه کاری در مورد توافق اتمی برجام انجام می‌دهد، گفت:‌ «خواهیم دید».

وی تصریح کرد:‌ «فکر می‌کنم قضایای امروز و همین اتفاق‌های لحظاتی پیش و چیزهایی که فهمیده‌ایم، نشان می‌دهد که من ۱۰۰ درصد درست فکر می‌کردم».

آقای ترامپ بار دیگر گفت:‌ «این توافق برای ایالات متحده آمریکا تاسف‌بار است».

اقدام نخست‌وزیر اسرائیل ۱۲ روز مانده به موعد اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص برجام صورت گرفته است.

آقای ترامپ ۲۲ دی ماه گفته بود که «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام باید برطرف شود. مهلت چهار ماهه برای تامین خواسته‌های آمریکا، ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

در کنار رئیس‌جمهوری آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی هم از مخالفان جدی توافق اتمی ایران محسوب می‌شوند.

در هفته گذشته رهبران سیاسی فرانسه و آلمان به واشینگتن رفتند تا درباره برجام با دونالد ترامپ مذاکره کنند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هفته پیش و در دانشگاه جرج واشینگتن گفته بود: «آقای ترامپ به دلیل ملاحظات داخلی تصمیم دارد خود را از این توافق خلاص کند»‌.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۲ به توافقی درباره حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران و لغو تحریم‌های آن دست یافتند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته بارها پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده است ولی دولت ترامپ می‌گوید که تهران «روح برجام» را نقض کرده و نقش مثبتی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان نداشته است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه، رادیو فردا/ ک.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG