لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

رهبر ایران: کسی که باید از منطقه خارج شود، آمریکاست و نه جمهوری اسلامی


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه اعلام کرد که «جنگ، ناامنی و خونریزی در منطقه» ناشی از حضور آمریکاست و «کسی که باید از منطقه خارج شود آمریکاست و نه جمهوری اسلامی».

در سخنانی در جمع کارگران و کارآفرینان، به مناسب روز کارگر، رهبر جمهوری اسلامی همچنین بدون اشاره مستقیم به رویدادهای اخیر در سوریه، از جمله حمله منتسب به اسرائیل به پایگاهی نظامی در سوریه که گفته شده شماری ایرانی در آن کشته شده‌اند، تأکید کرد که «دوران بزن در رو» تمام شده است.

او با تشبیه دونالد ترامپ به یکی دیگر از رؤسای جمهور آمریکا، و «بداخلاق و هجوگو» خواندن آنها، گفت که آمریکایی‌ها می‌دانند «اگر وارد درگیری نظامی با ایران شوند، چند برابر ضربه خواهند دید».

حمله موشکی یکشنبه‌شب به اهدافی در سوریه، از جمله یک انبار نگهداری موشک‌های زمین به زمین، دست کم ۲۶ کشته به جای گذاشته است، اما در حالی که منابعی چون سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مدعی هستند که بیشتر کشته‌شدگان ایرانی هستند، رسانه‌های ایران به نقل از منابع آگاه این موضوع را رد کرده‌اند.

حضور ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل در سوریه، نگرانی اسرائیل را برانگیخته و در عین حال مقام‌های اسرائیلی تأکید کرده‌اند که از هر گونه پاسخگویی به اقدامات جمهوری اسلامی، حتی در قالب حمله مستقیم به خاک ایران پروایی نخواهند داشت.

به تازگی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در نشستی در کنگره و نیز در دیدار با آویگدور لیبرمن همتای اسرائیلی‌اش بروز درگیری میان اسرائیل و ایران، بر سر حضور نظامی ایران در سوریه، را بعید ندانست و افزود که «می‌تواند تصور کند که این درگیری چگونه آغاز می‌شود اما نمی‌تواند حدس بزند که دامنه آن تا کی و به کجا کشیده می‌شود».

همچنین در روزهای اخیر وزیر خارجه آمریکا، به فاصله کوتاهی از انتصاب خود به این سمت به عربستان سعودی، اردن و اسرائیل، سفر کرد و گزارش شد که هدف اصلی این سفر، جلب حمایت متحدان منطقه‌ای آمریکا از تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران بوده است.

روز دوشنبه اما رهبر ایران گفت که آمریکا نمی‌خواهد هزینه مقابله با جمهوری اسلامی را خود متحمل شود، و برای این کار به دنبال «تحریک برخی از دولت‌های کم‌فهم منطقه» و «ایجاد اختلاف و درگیری در درون منطقه» است.

او به کشورهای منطقه هم هشدار داد که «اگر با جمهوری اسلامی روبه‌رو شوند، قطعاً ضربه و شکست خواهند خورد».

در اظهارات رهبر ایران، همچنین تأکید شده که دولت آمریکا در حال حاضر تمرکز خود را بر جنگ اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی گذاشته و «اتاق جنگ اقتصادی با نظام جمهوری اسلامی، وزارت خزانه‌داری آمریکاست».

او همچنین گفته است که برای مقابله با این «جنگ اقتصادی» باید بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی تکیه و از کالای داخلی حمایت کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای افزوده است که معتقد به قطع ارتباط با دنیا نیست اما نباید به بیرون از مرزها تکیه شود.

او همچنین یادآور شده که «دنیا فقط آمریکا و چند کشور اروپایی نیست» و باید با کشورهای مختلف ارتباط داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا در مهرماه سال گذشته همزمان با اعلام راهبرد جدید خود در قبال ایران، وزارت خزانه‌داری را مأمور طراحی تحریم‌هایی جدید علیه ایران، به ویژه در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کرد.

پس از آن هم آمریکا چندین بار افراد حقیقی و حقوقی مختلفی را در ارتباط با برنامه موشکی ایران و نیز اقدامات تخریبی منتسب به ایران در فضای سایبر به فهرست تحریم‌های خود افزود.

اخیراً و در شرایطی که سه قدرت اروپایی دخیل در برجام، با هدف ترغیب آمریکا به باقی ماندن در توافق هسته‌ای تحریم‌هایی را در مورد برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای ایران به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده‌اند، آمریکا هم خواهان وضع تحریم‌هایی از سوی دیگر کشورها در مقابله با برنامه موشکی ایران شده است.

در عین حال، پایان گرفتن ضرب‌الاجل دونالد ترامپ در مورد اصلاح برجام، ممکن به معنای بازگشت بخشی از تحریم‌های ایران باشد که در چارچوب توافق هسته‌ای رئیس‌جمهور آمریکا در بازه‌های زمانی چهار ماه آنها را تعلیق می‌کند.

آقای ترامپ می‌گوید اگر «معایب و نواقص فاجعه‌بار» برجام، از عدم شمول آن به برنامه موشکی، اصلاح نشود دیگر تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد و حتی ممکن است از آن خارج شود.

در مقابل ایران که پیشتر تصریح کرده گزینه‌های مختلفی را در پاسخ به خروج احتمالی آمریکا از برجام در دستور کار دارد، روز دوشنبه از زبان عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه، گفت که آمریکا از برجام خارج بشود یا نشود، ادامه این موضوع قابل تحمل نخواهد بود.

او در گفت‌وگو با ایسنا افزود که برای همه سناریوها گزینه‌های خودمان را آماده کردیم، و تدابیر ویژه‌ای در نظر داریم و هر احتمالی، حتیبازگشت به شرایط پیش از برجام می‌تواند وجود داشته باشد.

با استفاده از گزارش‌های سایت رسمی رهبر ایران؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG