لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

صالحی: ‌آقای ترامپ نه خودش را به دردسر بیاندازد و نه ما را


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید تهران توانایی این را دارد که در صورت اراده، درصد غنی‌سازی اورانیوم را حتی بالاتر از زمان برجام دنبال کند.

علی اکبر صالحی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت افزوده که «این نه شعار است و نه غلو.»

وی در عین حال ابراز امیدواری کرده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به گفته او «سر عقل بیاید» و از توافق اتمی موسوم به برجام حمایت کرده و به آن وفادار بماند.

آقای ترامپ ۲۲ دی‌ماه پارسال اعلام کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید می‌کند، مگر اینکه «ایرادهای فاجعه‌بار» این توافق از سوی شرکای اروپایی‌اش رفع شود. این مهلت روز ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

رئیس‌جمهوری آمریکا چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به نزدیک نشدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران.

ایران تا پیش از برجام اورانیوم را تا سه‌ونیم درصد و در مقطعی تا ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کرد.

طبق این توافق، ایران متعهد شده است که فعالیت غنی‌سازی بالای سه‌ونیم درصد خود را متوقف کند.

علی‌اکبر صالحی پیشتر گفته بود در صورتی که توافق اتمی به هم بخورد، «ایران ظرف چهار روز می‌تواند غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر بگیرد»‌.

وی روز دوشنبه نیز گفت:‌ «بارها گفتم از نظر فنی ما کاملا قدرت بازگشت‌پذیری را به مراتب بیش از گذشته و در جایگاهی به مراتب بالاتر از قبل برجام داریم. بارها بر این موضوع تاکید کردم و این امر نه شعار و نه غلو است».

آقای صالحی افزود:‌ «خارجی‌ها حرف ما را بیشتر از داخلی‌ها قبول دارند».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت:‌ «حالا که می‌گوییم ما آمادگی داریم به جایگاهی بالاتر از جایگاه قبل از برجام برگردیم داخلی‌ها می‌گویند واقعیت ندارد. امیدواریم هیچ وقت نیاز نباشد به این شرایط برسیم و آقای ترامپ و دولتش نه خودشان را به دردسر و زحمت بیاندازند و نه ما و دیگران را».

برای نگه داشتن آمریکا در توافق برجام، سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در تلاش هستند تحریم‌های بیشتری بر ایران به دلیل برنامه موشکی آن و همچنین آنچه نفوذ «مخرب» تهران در منطقه خوانده شده است، اعمال کنند.

هفته گذشته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان راهی واشینگتن شدند تا با دونالد ترامپ دیدار کنند. تلاش اروپا برای حفظ توافق برجام، از اولویت‌های دیدار رهبران فرانسه و آلمان در واشینگتن بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۹ اردیبهشت در تماس با امانوئل مکرون گفت که «برجام و هر موضوع دیگری به بهانه آن به هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست».

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های دانشجویان ایران، ایسنا، رویترز و رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG