لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

نتانیاهو: اسرائیل علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارد


نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه در برابر دوربین رسانه‌ها مدارکی از برنامه اتمی ایران در سال‌های گذشته به نمایش گذاشت
نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه در برابر دوربین رسانه‌ها مدارکی از برنامه اتمی ایران در سال‌های گذشته به نمایش گذاشت

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک روز پس از حضور در کنفرانس خبری برای «افشای مهم‌ترین رازهای اطلاعاتی برنامه هسته‌ای نظامی ایران»، در سلسله مصاحبه‌های پی در پی با رسانه‌های بین‌المللی تاکید کرد که قصد او راه انداختن جنگ با ایران نیست.

آقای نتانیاهو از جمله در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که آیا اسرائیل برای جنگ با ایران آماده شده است، گفت: «کسی به چنین تحولی علاقه ندارد اما این ایران است که قواعد بازی را در منطقه تغییر می‌دهد».

نخست وزیر اسرائیل دوشنبه در برابر دوربین رسانه‌ها با نشان دادن «بیش از نیم تن» مدارک و سی دی‌های حقیقی از برنامه اتمی مخفیانه سال‌های گذشته ایران گفت این مدارک ثابت می‌کند که ایران «با بی‌شرمی دروغ گفته» و هدفش از برنامه هسته‌ای، دستیابی به بمب‌های هسته‌ای پرقدرت و سوار کردن کلاهک‌های اتمی بر روی موشک‌های بالستیک بود».

آقای نتانیاهو تاکید کرد که نهادهای اطلاعاتی کشورش در یک «دستاورد خیره کننده موفق شدند که آرشیو کامل برنامه مخفی ایران را از این کشور خارج کرده و چند هفته پیش به اسرائیل منتقل کنند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و بین‌المللی، بنیامین نتانیاهو بعد از این نشست خبری نیز با سران شماری از کشورها، از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا و روسیه تماس تلفنی گرفت و به آنها گفت که این اسناد باید نشان دهد که ایران از آغاز تعامل خود با جامعه جهانی «دروغ» گفته و اساس برجام بر «دروغ» نوشته شده است.

نخست وزیر اسرائیل سه شنبه نیز در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های پرنفوذ جهانی مواضع خود را تکرار کرد.

آقای نتانیاهو در مصاحبه با سی‌ان‌ان، ضمن تاکید بر این که در جست‌وجوی جنگ با ایران نیست، تهران را متهم کرد که با کردار خود در عرصه منطقه‌ای و دروغگویی درباره نیتش از برنامه اتمی ایران از آغاز راه این برنامه، قواعد پیشین در منطقه را تغییر داده است.

در این مصاحبه اما نخست وزیر اسرائیل از پاسخگویی به این پرسش که آیا خود اسرائیل توان هسته‌ای نظامی دارد، طفره رفت. با این حال سی‌ان‌ان یادآوری کرد که مردخای وانونو در سال ۱۹۸۶ ماهیت برنامه هسته‌ای اسرائیل را افشا کرد.

آقای وانونو که در اوایل دهه هشتاد میلادی تکنیسین دون پایه کوره اتمی دیمونای اسرائیل بود و سپس به خارج رفته بود، توسط موساد ربوده، به اسرائیل برگردانده، محاکمه و به ۱۸ سال حبس محکوم شد و با وجود پایان حبس، هنوز محدودیت‌های زیادی برای تماس با بیرون دارد.

شیمون پرز، بنیانگذار برنامه هسته‌ای اسرائیل، در زمان حیات خود گفته بود که این کشور ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش را عامدانه در ابهام باقی می‌گذارد زیرا همین ابهام، توان بازدارندگی اسرائیل را افزایش می‌دهد.

مقامات اسرائیل می‌گویند که این کشور هرگز کشور دیگری را به نابودی و «محو از نقشه جغرافیا» تهدید نکرده است در حالی که جمهوری اسلامی ایران از آغاز روی کار آمدن خود، از نابودی اسرائیل سخن گفته و حتی بعد از برجام نیز در آزمایش موشک‌های دوربرد خود، بر بدنه موشک‌ها می نویسد که «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

ایران در رژه نظامی روز ارتش در بیست و نهم فروردین امسال نیز موشک‌هایی را که عبارت نابودی اسرائیل بر بدنه آنها نوشته بود، در معرض دید گذاشت.

در این میان، نخست وزیر اسرائیل، سه شنبه به شبکه آمریکایی فاکس نیوز گفت که از روز انتقال حدود یکصد هزار سند محرمانه ایران در «اقدام بی‌باکانه» نهادهای اطلاعاتی کشورش از تهران به اسرائیل، تلاش برای ترجمه آن از سوی «مترجمان حرفه‌ای که واژه‌های علمی و فن آوری را می‌دانند» ادامه دارد و کار ترجمه در سه ماه اخیر در جریان بود.

نخست وزیر اسرائیل همچنین به فاکس نیوز گفت که (پنجم) ماه مارس امسال که با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد، موفقیت اسرائیل در انتقال این اسناد مهم ایرانی به اسرائیل را به آگاهی رییس جمهوری آمریکا رساند، و نیز تاکید کرد که اسرائیل این اطلاعات را با آمریکا سهیم می شود و این کار را نیز کرد.

آقای نتانیاهو به فاکس نیوز گفت «تصمیم در مورد برجام، تنها بر عهده دونالد ترامپ است و او رهبری است که می‌داند چه تصمیمی باید بگیرد».

قرار است تصمیم آمریکا در خصوص برجام بیست و دوم اردیبهشت اعلام شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، حقیقی بودن اسناد رسیده بدست اسرائیل را تایید کرده است.

شماری از کشورهای اروپایی اما تاکید کرده‌اند که اظهارات دوشنبه شب آقای نتانیاهو در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران مربوط به ماهیت اولیه این برنامه بوده است.

فرانسه سه شنبه تاکید کرد که اظهارات آقای نتانیاهو اعتبار برجام را بیشتر کرده است. آلمان نیز خواهان بررسی بیشتر مدارک ایرانی افتاده به دست اسرائیل شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفته است که برجام هنوز معتبر است و بر اساس آن، ایران از سال ۲۰۰۹ تلاشی برای آزمایش چاشنی انفجاری در برنامه هسته‌ای‌اش نداشته است.

ایران تنها مدعی است که «نمایش کمدی نخست وزیر رژیم صهیونیستی بی‌اعتبار است» اما پاسخگویی به این پرسش اساسی را مسکوت گذاشته که کدام نهادها و مقامات مهم ایران ممکن است به موفقیت بزرگ اسرائیل در دستیابی به آرشیو کامل برنامه هسته‌ای ایران و انتقال آن از تهران تا به اسرائیل کمک کرده باشند.

XS
SM
MD
LG