لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

نتانیاهو: بهتر است الان با ایران مقابله کنیم و نه دیرتر


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه با متهم کردن ایران به تهدید اسرائیل از طریق انتقال تسلیحات پیشرفته به سوریه اعلام کرد که بهتر است کشورش زودتر با اقدامات ایران مقابله کند.

اسرائیل به‌ویژه در ماه‌های گذشته بارها هشدار داده است که ادامه حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد و برخی از حملات اخیر در سوریه که از جمله به کشته شدن نظامیان ایران منجر شده، به اسرائیل منتسب شده است.

اسرائیل از زبان نخست‌وزیر و وزیر دفاع خود تأکید کرده است که در مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی، حتی اگر لازم اهدافی را در خاک ایران هدف قرار خواهد داد، اما در عین حال دخالت خود در حملات اخیر در سوریه را تکذیب یا تأیید نکرده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه در نشست کابینه این کشور، ایران را به انتقال تجهیزات نظامی پیشرفته به خاک سوریه متهم کرده، با این هدف که «در میدان جنگ یا در خانه اسرائیل را هدف قرار دهد».

او اضافه کرده که «ما مصمم به متوقف کردن رویکرد تهاجمی ایران هستیم حتی اگر این به معنای جنگ باشد و چنین چیزی بهتر است الان اتفاق بیفتد و نه دیرتر». آقای نتانیاهو تصریح کرده که اسرائیل به دنبال ایجاد تنش نیست اما «ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم».

از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران، مدت‌هاست که اسرائیل ایران را به عنوان بزرگترین تهدید علیه خود معرفی می‌کند و در این زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و حمایت تهران از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر منطقه و نیز تکرار خواسته محو اسرائیل از نقشه خاورمیانه از سوی رهبران ایران را شواهدی بر تهدیدآمیز بودن جمهوری اسلامی در قبال موجودیت خود می‌داند.

در عین حال حضور نظامی ایران در سوریه در سال‌های اخیر، با هدف حمایت و تثبیت دولت بشار اسد، مورد اعتراض اسرائیل است چرا که نمی‌خواهد این «بزرگترین تهدید علیه موجودیت اسرائیل» را در نزدیکی مرزهای خود داشته باشد.

تأکید نخست‌وزیر اسرائیل بر لزوم آمادگی برای مقابله با ایران، در حالی است که در کمتر از یک هفته دیگر، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قرار است تصمیم خود در مورد برجام را اعلام کند. آقای ترامپ که خواستار اصلاح معایب و نواقص برجام توسط متحدان اروپایی خود شده، تأکید کرده که در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد و حتی ممکن است از برجام خارج شود.

اسرائیل از مخالفان توافق هسته‌ای ایران است و نخست‌وزیر این کشور معتقد است این توافق ایران را از غنی‌سازی اورانیوم در سطحی که مناسب ساخت سلاح هسته‌ای باشد، باز نمی‌دارد.

هفته گذشته آقای نتانیاهو از هزاران سندی پرده‌برداری کرد که سرویس امنیتی اسرائیل به تازگی آن را از ایران خارج کرده و به گفته او نشان می‌دهند ایران بر خلاف ادعاها در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، روی یک پروژه ساخت سلاح هسته‌ای کار می‌کرده و در مورد جنبه نظامی فعالیت‌های هسته‌ای خود دروغ گفته است.

در قالب توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، ایران پذیرفت که با اعمال محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای خود، از تحریم‌های گزنده اقتصادی غرب رهایی یابد، و به نوشته آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر گرچه شواهدی از نقض توافق هسته‌ای توسط ایران بر ملا نکرد اما تصریح کرده که اسناد به دست آمده ثابت می‌کند که ایران قابل اعتماد نیست.

بسیاری معتقدند که اسرائیل تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است گرچه رهبران اسرائیل همواره توان هسته‌ای خود را در ابهامی عامدانه قرار داده‌اند و رسماً به آن اذعان نمی‌کنند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG