لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

گفت وگوی تلفنی ترامپ و نتانیاهو درباره مقابله با اقدامات ایران


کاخ سفید روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه در بیانیه ای گفته است، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا وبنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تماسی تلفنی تحولات جاری خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند.

کاخ سفید می گوید، رییس جمهوری ترامپ در این تماس تلفنی بر تعهد آمریکا در قبال امنیت اسرائیل تاکید کرده است.

این تماس تلفنی همزمان با تظاهرات اعتراضی در مرز غزه با اسرائیل انجام شده است. گفته می شود در این تظاهرات تاکنون ۱۹ نفر کشته شده اند.

کاخ سفید همچنین اضافه کرده است: رهبران دو کشور در خصوص تداوم همکاری نزدیک برای مقابله با نفوذ مخرب و فعالیت های بی ثبات کننده ایران توافق داشتند.

دونالد ترامپ همچنین روز گذشته تلفنی باسلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در خصوص «تلاش های ایران جهت بهره گیری از جنگ در سوریه در راستای دستیابی به اهدافش در بی ثبات کردن منطقه» صحبت کرد.

طی روز ها اخیر موضوع خروج احتمالی نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش های متفاوتی در پی داشته است و برخی از کشور های منطقه از جمله عربستان سعودی خواهان تدوام حضور نیروهای آمریکایی در سوریه هستند.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پیشتر خواستار باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه، شده بود.

ولیعهد عربستان در گفت وگو بانشریه «تایم» تاکید کرده بود که حضور آمریکا در سوریه از توسعه نفوذ ایران در سوریه و منطقه جلوگیری خواهد کرد.

ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌رود. ایران می گوید به دعوت حکومت سوریه در این کشور حضور دارد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته بود، ایران در صدد است تا پایگاه‌های نظامی دائمی و کارخانه‌های سلاح‌های دقیق در سوریه بسازد.

اسرائیل از مدت‌ها پیش از «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» ابراز نگرانی شدید کرده است.

با استفاده از بیانیه کاخ سفید و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG