لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

ترامپ در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه: خیلی زود تصمیم‌گیری خواهد شد


رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده‌است که اولویت نیروهای آمریکایی در سوریه از میان بردن گروه موسوم به حکومت اسلامی بود و «خیلی زود» در مورد خروج نیروها از آن کشور تصمیم‌‌گیری خواهد شد.

دونالد ترامپ، که پیش‌تر نیز گفته بود به‌زودی نیروهای کشورش را از سوریه خارج می‌کند، ۱۴ فروردین ماه در واشینگتن گفت اولویت اصلی نیروهای آمریکایی، که مقابله و از میان بردن گروه داعش بود، «تقریبا به پایان رسیده‌است».

به گزارش اسوشیتدپرس آقای ترامپ در جریان کنفرانس خبری مشترک با سران کشورهای بالتیک، گفته است «تا جایی که مسئله سوریه مطرح است، ماموریت اصلی ما، از میان بردن کردن گروه داعش بود. ما این ماموریت را انجام داده‌ایم و در هماهنگی با طرف‌های دیگر در منطقه، خیلی زود تصمیم‌گیری خواهیم کرد».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته ماموریت نیروهای آمریکایی در سوریه «بسیار برای کشور ما هزینه‌بر بوده و در عین حال خیلی بیشتر به دیگران کمک کرده‌است تا به خود ما».

او افزوده است «من می‌خواهم که خارج شویم. من می‌خواهم سربازانمان به خانه بازگردند». ترامپ تاکید کرده نبرد با داعش تا وقتی‌که این‌گروه به‌طور کامل از بین نرود، ادامه خواهد داشت.

گفته‌های آقای ترامپ، در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های دولت آمریکا پیش از این بر حضور در سوریه تا زمانی که پشتیبانی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ائتلاف به رهبری واشینگتن ضروری باشد، تاکید کرده بودند.

در دی ماه سال پیش رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود نیروهای آن کشور، حتی پس از نابودی داعش در سوریه خواهند ماند تا جلوی گسترش نفوذ و قدرت بشار اسد و ایران را بگیرند. تیلرسون در اسفند ماه از سوی ترامپ برکنار شد و مایک پومپئو، رئیس سازمان سی‌آی‌ای، به جای او معرفی شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های رسمی که نامی از آن‌ها نبرده، گزارش داده است که تیم مشاوران امنیت ملی ترامپ، از جمله خود مایک پومپئو، با «خروج شتاب‌زده از سوریه» موافق نیستند و نقطه‌نظرات خود در این مورد را با ترامپ مطرح کرده‌اند.

اخیرا لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، نیز هشدار داده بود که خروج نیروهای آمریکایی منجر به قدرت گرفتن دوباره گروه موسوم به حکومت اسلامی، و نیز حضور پر‌رنگ‌تر ایران در سوریه خواهد شد.

ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود. هر دو کشور می‌گویند به‌درخواست دولت مرکزی سوریه وارد آن کشور شده‌اند. روز سه‌شنبه وزیر خارجه روسیه از گفته‌های ترامپ در مورد خروج از سوریه استقبال کرده و گفته بود رئیس‌جمهوری آمریکا «دست‌کم به وعده‌های پشین در مورد خروج نیروهای آمریکایی پس از پیروزی بر حکومت اسلامی، متعهد است».

ارتش ایالات متحده در پایان سال گذشته میلادی گفته بود دو هزار نیرو در سوریه دارد.

برپایه گزارش‌های اسوشیتدپرس و رادیو فردا|ت.ت|
XS
SM
MD
LG