لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

مرکل: تصمیم آمریکا برای خروج از برجام اصل اعتماد در نظم جهانی را خدشه‌دار می‌کند


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با انتقاد از تصمیم دولت آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران ابراز عقیده کرده که این تصمیم اصل اعتماد در نظم جهانی را خدشه‌دار می‌کند.

خانم مرکل در اظهاراتی که روز جمعه ۲۱ اردیبهشت بیان شده، تأکید کرده است که اگرچه برجام با ایده‌‌آل‌ها فاصله بسیاری دارد، اما از آنجا که در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده نباید آن را «به صورت یکجانبه» لغو کرد.

صدراعظم آلمان که در اجتماع کاتولیک‌ها برای ستایش صلح در شهر مونستر سخنرانی می‌کرد، اضافه کرده است که باید با ایران گفت‌وگو کرد تا مشخص شود چگونه می‌توان برجام را همچنان حفظ کرد.

یک روز قبل از این سخنرانی، خانم مرکل در تماسی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران به او اطمینان داده بود که تا زمانی که تهران به توافق هسته‌ای پایبند بماند، برلین نیز به آن پایبند خواهد ماند.

رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی در گزارش خود عنوان کرده که صدراعظم آلمان روز جمعه نیز تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه داشت که حفاظت از توافق هسته‌ای از موضوعات اصلی آن بوده است.

بنا به اعلام کرملین، آنگلا مرکل جمعه آینده نیز سفری به روسیه خواهد داشت تا درباره خروج آمریکا از برجام با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند. کرملین همچنین خبر داده که آقای پوتین روز دوشنبه هم با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهر ساحلی سوچی دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

یوری یوشاکوف دستیار رئیس‌جمهور روسیه عنوان کرده که مسکو در تلاش است تا ایران را قانع کند که از برجام خارج نشود.

پیش از این حسن روحانی شرط گذاشته بود که تهران برای ادامه پایبندی خود به برجام باید از دیگر طرف‌های این توافق تضمین بگیرد که منافع آن تامین خواهد شد.

آقای روحانی گفته است: «ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده برسیم، برجام پایدار خواهد ماند ... ولی اگر دیدیم که چنین نیست من در گفت‌وگویی با مردم کشورمان ایران موضع‌مان را به اطلاع آنان خواهم رساند».

دونالد ترامپ که از ابتدای توافق هسته‌ای با ایران مخالف این توافق بود در رقابت‌های انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت پیروزی آن را لغو خواهد کرد، امری که سرانجام روز سه‌شنبه این هفته به آن جامه عمل پوشاند.

آمریکا معتقد است که ایران به دلیل برنامه موشکی و نیز رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه قابل اعتماد نیست، گرچه دونالد ترامپ چند روز پس از اعلام خروج از برجام ابراز امیدواری کرده که کشورش به توافقی جدید و عادلانه با ایران دست یابد که هم برای آمریکا و هم برای ایران خوب باشد.

بر اساس گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیو فردا؛ س.ن./م.ا.
XS
SM
MD
LG