لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

انتقاد وزیر خارجه فرانسه از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران


ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت از اقدام دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها و اقدامات تنبیهی علیه شرکت های خارجی که با ایران روابط تجاری داشته باشند، انتقاد کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، «برجام» خارج خواهد شد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند.

در همین زمینه، وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت های خارجی طرف همکاری تجاری با ایران شش ماه مهلت داده است تا به این همکاری ها پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان ایو لودریان تاکید کرده است که آمریکا بدون مذاکره با اتحادیه اروپا، شرکت های اروپایی را به پایان دادن به همکاری با ایران فراخوانده است.

وی همچنین اظهار داشت: واشینگتن می بایست با متحدان اروپایی در خصوص تحریم هایی که ممکن است شرکت های اروپایی طرف قرار داد با ایران را تحت تاثیر قرار دهند، مذاکره کند.

وزیر امور خارجه فرانسه گفته است: ما فکر می کنیم، اقدام آمریکا برای اعمال فراسرزمینی تحریم های خود غیرقابل قبول است.

وی اضافه کرده است، اروپایی نباید هزینه خروج ایالات متحده از یک توافق را بدهند که خودشان در آن نقش داشته اند.

ژان ایو لودریان تصریح کرده است، کشورهای اروپایی برای محافظت از منافع شرکت خود تلاش خواهند کرد و از طریق اتحادیه اروپا با آمریکا در این زمینه مذاکره خواهند کرد.

در حالی دونالد ترامپ خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد که پیش از آن رهبران کشورهای اروپایی در تلاش بودند تا آمریکا را به ماندن در «برجام» ترغیب کنند.

در همین زمینه روز گذشته یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص روابط و همکاری‌های اقتصادی میان اروپا و ایران گفت، دولت ایالات متحده «هم‌پیمانان اروپایی خود را به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در ایران تشویق می‌کند».

اندرو پیک، معاون مدیر کل دفتر امور خاور نزدیک در وزارت خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «با توجه به نفوذ گسترده سپاه پاسداران در حوزه اقتصادی و میزان پولی که هزینه فعالیت‌های منفی [ایران] در خارج از این کشور می‌شود، تلاش می‌کنیم به اروپایی‌ها بگوییم تصمیمات اقتصادی آن‌ها مشکلات عمده‌ای ایجاد می‌کند، چراکه حکومت ایران را تواناتر می‌سازد».

این در حالی است که مقام های ایران خواستار آن هستند که اروپایی‌ها برای ماندن در برجام «تضمین عملی» بدهند.

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قرار است هفته آینده در بروکسل با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آینده توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» برجام، دیدار و مذاکره کند.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG