لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

دیدار وزیران خارجه ایران، بریتانیا، آلمان و فرانسه «هفته آینده در بروکسل»


گفته می شود دیدار وزیر خارجه ایران با مقام های اروپایی در بروکسل برگزار خواهد شد.
گفته می شود دیدار وزیر خارجه ایران با مقام های اروپایی در بروکسل برگزار خواهد شد.

یک دیپلمات ارشد ایران روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت گفته است، محمد جواد ظریف هفته آینده در بروکسل با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آینده توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» برجام، دیدار و مذاکره خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری کیودو گفته است، ما روز سه شنبه (هفته آینده) دیدار خواهیم کرد و در خصوص وضعیت جدید پس از خروج آمریکا از برجام گفت وگو می کنیم.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که واشینگتن از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» خارج خواهد شد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند.

این دیپلمات ایرانی گفته است در این دیدار یک روزه، ایران به دنبال «تضمین عملی» سه کشور اروپایی برای اجرای کامل توافق برجام است.

پیش از این ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته گفته بود، احتمالا دوشنبه آینده ‌نمایندگان فرانسه، ‌بریتانیا و آلمان با نماینده ایران دیدار می‌کنند.

ژان ایو لودریان در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ گفته بود، برجام نمرده است. آمریکا از این توافق خارج شده است ولی برجام همچنان پابرجاست.

در همین زمینه،هیات دولت ایران روز پنجشنبه در بیانیه ای ازکشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست اقدامات لازم برای «حراست» از توافقنامه برجام را انجام دهند و تعهدات خود را« بدون هیچ قید و شرطی» اجرا کنند.

در همین زمینه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به صورت تلفنی صحبت کرده و گفته است، تا زمانی که ایران به مفاد قرارداد اتمی موسوم به برجام وفادار بماند، آلمان هم آن را اجرا خواهد کرد.

خانم مرکل همچنین از آقای روحانی خواسته گفت‌وگوهایی با محور گسترده‌تر که در آن فعالیت‌ موشک بالیستیکی ایران و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه باشد، انجام گیرد.

پیش از این نیز رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که به سران اروپایی طرف برجام نیز اعتماد ندارد و از دولت خواسته بود از آنها برای عمل به تعهدات خود، «تضمین عملی» بگیرد.

علی خامنه‌ای گفته که «من به این ۳ کشور (آلمان، بریتانیا و فرانسه) هم اعتماد ندارم...اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم وَالّا این‌ها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد...اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد.»

ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا پس از دو سال مذاکرات سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه اتمی تهران دست یافتند که علاوه بر تعطیلی برخی از فعالیت‌های اتمی ایران بسیاری از تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران را نیز به حال تعلیق در آورد.

دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ مخالف سرسخت این توافق بوده و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفته بود: توافق هسته ای با ایران « هیچ حالت محدود‌کننده‌ای برای اقدامات برهم زننده ایران در منطقه از جمله حمایت از تروریسم ندارد. از زمان دستیابی به این توافق، جاه‌طلبی‌های خونین ایران فقط بیشتر و گستاخانه‌تر شده است».

سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته گفت، آمریکا به اعمال فشار حداکثری علیه ایران ادامه می دهد و تحریم های گسترده علیه این کشور اعمال می کند. تمامی تحریم هایی که قبل از توافق (برجام) برقرار بودند بازگردانده خواهند شد و در حال آماده شدن برای اعمال تحریم های جدید تا هفته آینده است.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری کیوتو و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG