لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

ابراز نگرانی قدرت‌های جهانی از افزایش تنش بین ایران و اسرائیل


پدافند اسرائیل در بلندی‌های جولان
پدافند اسرائیل در بلندی‌های جولان

ساعاتی پس از آنکه ارتش اسرائیل اعلام کرد در واکنش به شلیک راکت از سوی نیروهای ایرانی به سوی بلندی‌های جولان، مواضع ایران در خاک سوریه را هدف قرار داده است، شماری از کشورهای غربی ضمن تأکید بر «حق اسرائیل در دفاع از خود» خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شدند.

همزمان، سخنگوی کاخ سفید نیز حمله راکتی به اسرائیل را نشانه‌ای از درست بودن تصمیم آمریکا برای خروج از برجام دانست.

ارتش اسرائیل صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد در پاسخ به شلیک راکت از سوی «نیروی قدس سپاه پاسداران» به سوی مواضع نیروی دفاعی اسرائیل در بلندی‌های جولان نیروهای اسرائیلی «تقریبا تمامی مواضع ایران در خاک سوریه را هدف قرار دادند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز واکنشی به تحولات چهارشنبه شب نشان نداده‌اند اما رسانه‌های نزدیک به منابع امنیتی در ایران، «پرتاب موشک» به سوی جولان را به نیروهای سوریه نسبت داده و از «موفقیت» آنها خبر داده‌اند.

آلمان

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز پنج‌شنبه هشدار داد «تشدید خصومتی که بین ایران و اسرائیل در خاورمیانه پیش آمده است» موضوع «جنگ و صلح» است.

دقایقی پیش از سخنان خانم مرکل، وزارت خارجه آلمان ایران را به اقدام «تحریک‌آمیز» متهم کرده و خواستار پرهیز از تنش در منطقه شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات ایران به اسرائیل بشدت تحریک‌آمیز است و ما آن را قویا محکوم می‌کنیم».

وزارت خارجه آلمان در عین حال بر «حق اسرائیل در دفاع از خود» تأکید کرده و همچنین خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها شده است.

بریتانیا

بریتانیا نیز «حملات ایران به اسرائیل» را محکوم کرد و از روسیه خواست با استفاده از نفوذ خود در سوریه، مانع از حملات احتمالی بعدی شود.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه حق اسرائیل است که از خود دفاع کند گفت: «ما حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم».

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا از ایران خواست دست به حمله‌ای دیگر نزند و سایر طرف‌ها را نیز به حفظ آرامش دعوت کرد.

فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز خواستار «تنش‌زدایی» بین ایران و اسرائیل شده است.

بنابر بیانیه کاخ الیزه که صبح پنج‌شنبه منتشر شد، آقای مکرون درباره آخرین تحولات منطقه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفت‌وگو خواهد کرد.

آمریکا

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، به شبکه فاکس نیوز گفت حمله به اسرائیل «شاهد دیگری است که به رژیم ایران نمی‌توان اعتماد کرد و به خوبی نشان می‌دهد که رئیس جمهور ]ترامپ[ برای خروج ار توافق با ایران تصمیم درستی گرفته است.»

روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز از افزایش تنش میان ایران و اسرائیل ابراز نگرانی کرد و خواستار گفت‌وگو برای کاستن از تنش‌ها بین دو طرف از طریق گفت‌وگو شد.

سرگئی لاوروف در دیدار با همتای آلمانی‌ خود، هایکو ماس، گفت: «در مورد نگرانی‌های درباره افزایش تنش مین میان اسرائیل و ایران، ما معتقدیم که این وضعیت بسیار نگران‌گننده است.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما در ملاقات با رهبران ایران و اسرائیل، و از جمله در دیدار رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و نخست‌وزیر نتانیاهو بارها تاکید کرده‌ایم پرهیز از هرگونه تحریک متقابل از ضوروت برخوردار است.»

به گفته سرگئی لاوروف هر دو کشور ایران و اسرائیل بر عزم خود در مورد پرهیز از این گونه حوادث تاکید کرده‌اند.

از سوی دیگر دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، از ایران و اسرائیل خواست که از خود خویشتن‌داری نشان دهند و مشکلات خود را تنها از طرق دیپلماتیک حل و فصل کنند.

روایت روسیه

به گفته وزیر دفاع و همچنین سخنگوی ارتش اسرائیل، هیچ یک از بیست راکت پرتاب‌شده به سوی جولان به هدف برخورد نکرد و شانزده راکت پیش از رسیدن به هدف در خاک سوریه فرود آمد و چهار راکت نیز از سوی سامانه دفاعی اسرائیل رهگیری و منهدم شد.

اسرائیل درباره حمله تلافی‌ جویانه‌اش به «مواضع ایران در خاک سوریه» نیز گفته است «تقریبا تمامی» این مواضع هدف قرار گرفتند.

با این حال روسیه می‌گوید نیروهای سوری موفق شدند حدود نیمی از موشک‌های اسرائیلی را منهدم کند.

بنابر بیانیه وزارت دفاع روسیه که صبح پنج‌شنبه منتشر شد، نیروهای نظامی سوریه توانستند در طول حملات شامگاه چهارشنبه، حدود نیمی از ۷۰ موشک اسرائیلی را که به سوی اهدافی در خاک سوریه شلیک شده بود رهگیری و منهدم کنند.

وزارت دفاع روسیه همچنین ادعا کرده است که در این حملات ۲۸ فروند جنگنده اف‌۱۵ و اف‌۱۶ اسرائیلی حدود ۶۰ موشک شلیک کردند و ۱۰ موشک دیگر نیز از نوع سطح به سطح بوده است.

اسرائیل می‌گوید روسیه را از پیش در جریان حملات به مواضع ایران در سوریه قرار داده بود.

XS
SM
MD
LG