لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

اسرائیل: تقریبا تمامی مواضع ایران در سوریه را هدف قرار دادیم


سخنان آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در کنفرانس هرتزلیا ایراد شده است.
سخنان آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در کنفرانس هرتزلیا ایراد شده است.

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید نیروهای دفاعی این کشور در واکنش به شلیک راکت‌های سپاه قدس ایران به سوی جولان «تقریبا تمامی مواضع ایران در خاک سوریه را هدف قرار داده است».

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با حمله راکتی به خاک اسرائیل «قواعد بازی در منطقه را تغییر دهد» به مقام‌های ایران هشدار داد: «اگر در اسرائیل باران بیاید، نزد آنها سیل خواهد آمد».

به گفته لیبرمن، تلاش ایران برای «انتقام از اسرائیل» با شکست روبه‌رو شد و نیروهای اسرائیلی بامداد پنج‌شنبه «شدیدترین ضربه‌ها را به مواضع ایران در سوریه وارد کرد».

سخنان مقامات اسرائیلی واکنش به رخدادهای نیمه شب چهاشنبه و بامداد پنج‌شنبه است؛ به گفته ارتش اسرائیل، نیروهای شاخه قدس سپاه پاسداران ایران ساعت ۱۲ نیمه‌شب بیست فروند راکت را به سوی خط مقدم اسرائیل نشانه گیری کردند.

این در حالی است که هنوز هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی حمله ایران به خاک اسرائیل را تایید یا تکذیب نکرده است.

پوشش ویژه خبری - تحلیلی رادیو فردا
please wait

No media source currently available

0:00 0:25:28 0:00
لینک مستقیم


از سوی دیگر وزیر دفاع و سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌هایی جداگانه گفتند که «هیچ راکتی از سوریه» به اسرائیل اصابت نکرد.

بر اساس گزارش ها، شانزده راکت در خاک سوریه فرود آمد و سامانه های ضد راکتی اسرائیل، چهار راکت دیگر را رهگیری و منحرف کردند و هیچ تلفات، آسیب و خسارتی به اسرائیل وارد نشده است.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، راکت های شلیک شده ایران از نوع گراد و فجر ۵ از روی سامانه های سوار بر خودروهای نظامی در فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری از حومه دمشق به سوی اسرائیل شلیک شد.

ارتش اسرائیل اما تاکید دارد که «اقدام روشن جنگی» ایران علیه اسرائیل را «با وخامت» تلقی کرده و در واکنش به آن، ارتش اسرائیل به ده‌ها مرکز استقرار نیروهای ایرانی و سایر استحکامات ایران در سوریه حمله کرد.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، ادر پی این حملات، این کشور «بزرگ‌ترین عملیات هوایی» خود را در سال های گذشته انجام داد که چند ساعت طول کشید. همزمان، آتش توپخانه زمینی اسرائیل به سوی هدف هایی در سوریه شلیک کرد.

بر اساس گزارش ارتش اسرائیل از جمله این نقاط هدف قرار گرفته اند: سایت های اطلاعاتی شاخه قدس سپاه پاسداران، فرماندهی های لجیستیک شاخه قدس در نقاط مختلف سوریه، مرکز شاخه قدس در منطقه الکسوه، مراکز انبار سلاح های شاخه قدس در فرودگاه بین‌المللی دمشق، تجهیزات اطلاعاتی شاخه قدس، مرکز دیدبانی و استحکامات و تجهیزات ایرانی در منطقه نزدیک مرز سوریه و اسرائیل، سامانه های ایرانی که از آن راکت های نیمه شب گذشته شلیک شد، سامانه های دفاع هوایی سوریه که در سحرگاه پنج‌شنبه اقدام به شلیک با هدف رهگیری موشک های اسرائیلی کرده بودند.

به گفته سرهنگ رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، پاسخ کشورش به اقدام نظامی مستقیم ایران، تنها «نوک کوه یخی از توانایی های اسرائیل بود».

در تصاویر انتشار یافته در شبکه های اجتماعی، صدای انفجار و آتش‌سوزی در شماری از نقاطی که هدف اسرائیل بوده دیده می‌شود، اما هنوز از تلفات و جراحات وارده به نیروهای ایران یا هم‌پیمانان آنها در سوریه گزارشی منتشر نشده است.

ایران به حملات تازه به نیروهایش در سوریه واکنش نشان نداده است.

با این حال محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، در دزفول به طور تلویحی گفته بود که کشورش به حملاتی که تا قبل از آن روز شده بود، پاسخ خواهد داد.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، می گوید که پدافند هوایی این کشور با «موشک های متجاوز اسرائیلی مقابله و ده‌ها موشک از آنها را ساقط کرد و مانع از اصابت اکثر آنها به اهدافشان شد».

در همین حال، سانا تایید کرد که «برخی از موشک های اسرائیلی به تعدادی از گردان‌های دفاع هوایی، سیستم رادار و یک انبار تسلیحاتی اصابت کرد».

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در مصاحبه با یک روزنامه یونانی، که روز پنج‌شنبه منتشر شد، بعید ندانسته است که «ممکن است امور از کنترل خارج شود». اما مصاحبه آقای اسد پیش از درگیری اخیر اسرائیل و ایران در سوریه انجام شده است.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، در آغاز این هفته گفته بود اگر اسد بگذارد ایران یا هم‌پیمانانش از سوریه به اسرائیل دست اندازی کنند، اسد و رژیمش نابود می شوند.

اما ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، گفت سخن وزیر انرژی حرف خود او بوده و طرحی برای «نابودی» اسد در کابینه اسرائیل مطرح نشده است.

اسرائیل پیشتر گفته بود که اقدام ایران در روز ۲۱ بهمن سال گذشته در فرستادن پهپاد با «ماموریت جنگی» را «ورود ایران به رویارویی مستقیم با اسرائیل» تلقی کرد؛ اسرائیل در آن روز حملات سنگینی به هدف های «ایرانی و سوری» در سوریه انجام داد.

حملات بیستم فروردین، نهم اردیبهشت و هجدهم اردیبهشت علیه مراکز استقرار ایرانی در سوریه نیز از سوی روسیه و آمریکا به اسرائیل نسبت داده شد؛ در این حملات بر اساس گزارش‌های ناظر حقوق بشر سوریه دست‌کم ۳۳ ایرانی کشته شدند.

بروز درگیری اسرائیل و ایران در خاک سوریه، در حالی است که روسیه در سوریه حضور گسترده نظامی دارد و در راستای دفاع از حکومت بشار اسد تلاش کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که چهارشنبه به دعوت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، به مسکو رفته بود، پس از دیدار با آقای پوتین به خبرنگاران اسرائیلی که او را همراهی می کردند، گفت: «دلیلی ندارد که فکر کنیم که روسیه به منافع اسرائیل لطمه می زند یا آزادی عمل اسرائیل (در سوریه) را محدود می کند.»

ملاقات نتانیاهو- پوتین هشتمین دیدار آنها در دو سال و نیم اخیر در روسیه بر سر امور مرتبط با ایران بود.

درگیری نظامی ایران و اسرائیل در سوریه، اندک زمانی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی تشدید شده است؛ اسرائیل از تصمیم «شجاعانه» آمریکا در خروج از برجام «قدردانی» کرد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، دو هفته پیش گفته بود: «می‌تواند حدس بزند درگیری اسرائیل و ایران در سوریه چگونه آغاز می شود اما نمی تواند حدس بزند تا به کی و کجا کشیده خواهد شد.»

از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، این کشور و اسرائیل در مسیر خصومت قرار گرفته اند. اما تا مقطع کنونی، درگیری های دو کشور از طریق بازوان نیابتی ایران مانند حزب الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین صورت می گرفت و این نخستین بار است که رویارویی دو کشور حالت مستقیم گرفته است.

بنیامین نتانیاهو یک‌شنبه این هفته گفته بود این درگیری الان انجام شود بهتر است تا دیرتر.

XS
SM
MD
LG