لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۰

اتحادیه اروپا: در صورت پایبندی ایران به برجام تحریم‌های این اتحادیه بازنمی‌گردد


اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ضمن ابراز تاسف عمیق از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد این اتحادیه تحریم‌های خود را بازنمی‌گرداند.

شورای اروپا روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، با صدور بیانیه‌ای، از خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای با ایران «عمیقا» ابراز تاسف کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود آورده است: «برجام که به اتفاق آرا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت، مولفه‌ای کلیدی در معماری نظام جهانی عدم اشاعه هسته‌ای و برای امنیت منطقه عامل حیاتی است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه همان طور که وعده داده بود، به طور یک‌جانبه از توافق اتمی با ایران خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دوباره اجرایی خواهد شد.

در واکنش به این تصمیم حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، پس از سخنرانی دونالد ترامپ، گفت وزارت خارجه را مامور کرده که با کشورهای اروپایی درباره برجام مذاکره کند تا اگر منافع ایران تامین شود، تهران در این توافق بماند.

در همین حال، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه با حمله شدید به آمریکا، گفت که او به اروپایی‌ها نیز «اعتماد» ندارد.

اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: «مادامی که ایران به تعهدات مربوطه هسته‌ای خود پایبند باشد، همچنان که تاکنون پایبند بوده، و ده بار پیاپی به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده، اتحادیه اروپا نیز به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای متعهد خواهد ماند.»

شورای اروپا برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای را «بخش اساسی» برجام دانسته و می‌افزاید: «اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده که برداشتن شدن این تحریم‌ها تاثیر مثبتی بر مناسبات بازرگانی و اقتصادی با ایران دارد.»

شورای اروپا که سران ۲۸ کشور اتحادیه، رئیس کمیسیون اروپا و رئیس سیاست خارجی این اتحادیه در آن عضویت دارند و سیاست‌های کلی این اتحادیه را تعیین می‌کند، در بیانیه خود بر تعهدش «جهت تضمین امکان ادامه (لغو تحریم‌ها)» تاکید کرده است.

اتحادیه اروپا در حالی از تضمین لغو تحریم‌ها سخن‌ می‌گوید که حتی پیش از خروج آمریکا از برجام، موسسات مالی و بانکی بزرگ اروپایی به دلیل ترس از مجازات‌های یک‌جانبه آمریکا از همکاری با ایران خودداری کرده بودند.

همچنین از آنجا که بخشی از قطعات هواپیماهای ایرباس، آمریکایی است، تحویل هواپیماهای سفارشی ایران نیز در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

اتحادیه اروپا در پایان بیانیه خود برجام را ثمره ۱۲ سال دیپلماسی دانسته و تصریح کرده که این اتحادیه مصمم است با همکاری جامعه جهانی این توافق را حفظ کند.

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا در ماه‌های اخیر در تلاش بودند که برجام را با انجام تغییراتی حفظ کنند، اما به نتیجه‌ نرسیدند.

دولت آمریکا، پیش از خروج خواستار گسترش بازرسی‌ها فراتر از مفاد برجام، محدودیت دائمی برنامه هسته‌ای ایران و محدودیت در برنامه موشک‌های بالیستیک ایران شده بود.

با استفاده از وب‌سایت شورای اروپا، و رادیو فردا. ح. ر. / پ. پ

XS
SM
MD
LG