لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

آغاز سفر ظریف به پکن، مسکو و بروکسل برای گفت‌وگو در مورد «برجام»


نخستین مقصد ظریف برای گفت‌وگوها پایتخت چین است
نخستین مقصد ظریف برای گفت‌وگوها پایتخت چین است

وزیر خارجه ایران برای گفت‌وگو با مقام‌های چین در مورد برنامه جامع اقدام مشترک به پکن سفر کرده‌است. او در ادامه برای مذاکره با طرف‌های باقی‌مانده در برجام، به مسکو و بروکسل خواهد رفت.

محمد جواد ظریف بامداد یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، تهران را به مقصد پکن، پایتخت چین، ترک کرد.

خبرگزاری «ایسنا» می‌گوید هیئتی سیاسی و اقتصادی، از جمله مقام‌هایی از وزارت نفت و بانک مرکزی ایران، همچنین مجید تخت روانچی، معاون سیاسی رئیس‌جمهوری اسلامی، آقای ظریف را همراهی می‌کنند.

خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، نیز گزارش داده‌است که «هیئتی عالی‌رتبه» قرار است وزیر خارجه ایران را در مذاکرات در پکن همراهی کنند.

پس از چین ظریف به مسکو و بروکسل خواهد رفت. خبرگزاری دولتی روسیه، اسپوتنیک، به‌نقل از مدیر بخش آسیای وزارت خارجه روسیه، گزارش داده‌است که وزیر خارجه ایران صبح دوشنبه وارد مسکو خواهد شد.

کشورهای طرف توافق با ایران در تیر ماه ۱۳۹۴ عبارت هستند از چین، روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده. دولت دونالد ترامپ چندی پیش، پس از آن‌که مهلت تعیین‌شده برای اعمال خواسته‌های آقای ترامپ و انجام اصلاحات در برجام به‌سر رسید، از این توافق خارج شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار اصلاحاتی شده بود تا برای همیشه جلوی برنامه‌ هسته‌ای ایران گرفته و محدودیت‌های زمانی برداشته شود، بازرسی‌های گسترده را شامل شود و جلوی توسعه برنامه موشکی بالیستیک را بگیرد.

تهران مذاکره دوباره در مورد برجام را نپذیرفت. جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه اتمی آن کشور اهداف نظامی ندارند، هرچند برخی از مدارک نشان دهنده تلاش‌هایی در زمینه نظامی تا پیش از سال ۲۰۰۳ میلادی‌ و ادامه برخی از آن‌ها تا سال ۲۰۰۹ میلادی‌ست، یعنی زمانی که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این فعالیت‌ها متوقف شده‌است.

به جز ایالات متحده، دیگر طرف‌های توافق اتمی بر حفظ آن تاکید کرده و در حال حاضر در آن باقی مانده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه به وزیر خارجه خود دستور داد تا با گفت‌وگوی مستقیم با روسیه، چین و کشورهای اروپایی چگونگی تداوم توافق هسته‌ای را بررسی کنند.

با استفاده از ایسنا، شین‌هوا، اسپوتنیک، اسوشیتدپرس و رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG