لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

بیانیه مجلس خبرگان علیه دولت روحانی به «بیانیه رئیس مجلس خبرگان» تغییر یافت


احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری
احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری

پس از انتقادها از بیانیه مجلس خبرگان رهبری در انتقاد از عملکرد دولت در مذاکرات هسته‌ای، دبیرخانه این مجلس عنوان بیانیه یاد شده را به «بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری» تغییر داد.

روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت بیانیه‌ای به نقل از مجلس خبرگان رهبری منتشر شد که در آن اعلام شده بود رهبر جمهوری اسلامی «صرفا» به دلیل اصرار دولت برجام را پذیرفته است.

این بیانیه خواستار عذرخواهی حسن روحانی به دلیل «عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی» آیت الله خامنه‌ای و «نگرفتن تضمین‌های لازم» از آمریکا شده بود.

پس از انتشار این بیانیه دو عضو مجلس خبرگان رهبری اعلام کردند که اعضای این مجلس از این بیانیه اطلاعی ندارند.

هاشم بطحایی نماینده تهران در مجلس خبرگان در مصاحبه با وب سایت «رویداد ۲۴» گفت که این بیانیه را «احتمالا چند عضو هیات رییسه نوشته‌اند و سایر اعضا از نگارش آن اطلاعی ندارند».

هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو این مجلس هم تاکید کرد که این بیانیه «به نام مجلس خبرگان نیست بلکه بیانیه عده‌ای از نمایندگان مجلس خبرگان است».

پس از این انتقادها، سایت دبیرخانه مجلس خبرگان عنوان بیانیه را به «واکنش رئیس مجلس خبرگان رهبری به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام» تغییر داد.

تعدادی از شخصیت‌های سیاسی از جمله عبدالله رمضان‌زاده و مصطفی تاج‌زاده، دو عضو حزب جبهه مشارکت و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز از بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری انتقاد کردند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز در نامه‌ای به احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، این بیانیه را «تعریض (کنایه زدن)» به رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

وی با اشاره به اینکه این بیانیه اعلام کرده برجام با نظر رهبر جمهوری اسلامی امضاء شده و از سوی دیگر خواستار عذرخواهی رئیس‌جمهوری شده است، افزود: «آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟»

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت حسن روحانی نیز در واکنش به برخی موضع‌گیری‌ها علیه دولت در خصوص برجام با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: «آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند».

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وطایف مجلس خبرگان منحصر در انتخاب رهبر جمهوری اسلامی و همچنین نظارت بر عملکرد وی است. با این حال، تشکیلات یاد شده به مناسبت‌های مختلف بیانیه‌های متعددی صادر کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام گروهی از اصولگرایان و امامان جمعه از عملکرد تیم مذاکره اتمی ایران انتقاد کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از پذیرش برجام، «بیش از ۳۰ میلیارد دلار تأسیسات هسته‌ای متوقف یا از دور خارج شد».

آقای احمدی‌نژاد همچنین نوشته که با مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در عمان که در سال‌های آخر دولت او و با اجازه رهبر جمهوری اسلامی انجام شد، مخالف بوده‌ است.

پس از خروج آمریکا از برجام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، سفرهای خود را برای رایزنی با دیگر کشورهای دخیل در برجام آغاز و تاکنون به چین و روسیه سفر کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG