لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

نخست‌وزیر بریتانیا: اروپا به حفظ توافق اتمی با ایران پایبند است


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید کشور او و متحدان اروپایی آن پایبند به حفظ توافق اتمی با ایران هستند. ترزا می همچنین خواستار آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران شده‌ و «حمله موشکی ایران علیه نیروهای اسرائیلی» را نیز محکوم کرده‌است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، ۲۳ اردیبهشت ماه پس از گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته است هر دو «بر لزوم تداوم گفت‌وگو بین دو کشور تاکید کرده‌اند و در انتظار دیدار روز سه‌شنبه میان وزرای خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه و آلمان هستند».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه سفری را آغاز کرد برای گفت‌وگو با طرف‌های باقی‌مانده در توافق اتمی؛ نخستین مقصد آقای ظریف چین بود، او روز دوشنبه به مسکو و روز سه‌شنبه به بروکسل می‌رود.

به گفته دفتر نخست‌وزیری بریتانیا خانم می در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی خواستار آزادی زندانی‌های ایرانی‌بریتانیایی «با در نظر گرفتن دلایل انسان‌دوستانه» شده‌است.

ترزا می همچنین گفته است بریتانیا «حمله موشکی ایرانی علیه نیروهای اسرائیلی را محکوم کرده و از تهران می‌خواهد تا دست به چنین حملاتی نزند».

در ادامه بیانیه دفتر نخست‌وزیر بریتانیا آمده است که «او گفته برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، خودداری از اقدامات تحریک‌آمیز ضروری‌ست».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی عصر روز یک شنبه ۲۳ اردیبهشت در تماس تلفنی با ترزا می، نشست پیش روی وزیران خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را «بسیار مهم» دانسته و ابراز امیدواری کرده‌است که این جلسه بتواند منافع تهران را با حفظ برجام، تامین کند.

آقای روحانی تاکید کرده که «منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام، مانند فروش نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی و سرمایه‌گذاری، باید به طور شفاف مشخص و تضمین شود».

به گزارش وب‌سایت ریاست‌جمهوری ایران، نخست وزیر بریتانیا در گفت‌وگوی تلفنی با آقای روحانی خبر داده‌است که کشورهای اروپایی «بسته‌ای از پیشنهاد‌ها برای حفظ برجام» را آماده کرده‌اند.

روز گذشته وزیر خارجه آلمان گفته بود گرچه کشورش خواهان کمک به شرکت‌های آلمانی سرگرم تجارت با ایران است اما محافظت کردن از این شرکت‌ها در قبال آسیب ناشی از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه تهران، دشوار خواهد بود.

محمد ظریف روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در بروکسل با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه دیدار و در باره آینده برجام گفت‌وگو می‌کند.
محمد ظریف روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در بروکسل با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه دیدار و در باره آینده برجام گفت‌وگو می‌کند.

ساعاتی پیش از سخنان آقای روحانی درباره محدود بودن زمان مذاکره با کشورهای اروپایی، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، گفته بود که «اروپایی‌ها تا ۶۰ روز فرصت دارند که تضمین‌های لازم را در خصوص تأمین منافع ایران و جبران خسارات خروج آمریکا را به ایران بدهند».

رئیس‌جمهوری ایران پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده اگر پنج کشور باقی مانده در برجام «تضمین دهند که منافع ایران با ادامه برجام محقق می‌شود»، این توافق با وجود خروج آمریکا باقی خواهد ماند.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده که به اروپایی‌ها نیز اعتماد ندارد و باید از آنها «تضمین قطعی» گرفته شود.

طی ساعت‌های گذشته وزیر خارجه فرانسه نیز بار دیگر بر لزوم حفظ توافق اتمی تاکید کرده و گفته از منظر پاریس، این توافق اهمیت زیادی برای منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای در جهان دارد چراکه ایران به سوی سلاح اتمی گام بر نمی‌دارد.

ژان ایو لودریان می‌گوید «ما یکی از طرف‌های توافق [اتمی تیر ماه ۱۳۹۴] در وین هستیم و همچنان هم یکی از طرف‌های آن باقی خواهیم ماند».

از سوی دیگر اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، در گفت‌و‌گویی با شبکه سی‌ان‌ان از احتمال تحریم شرکت‌های اروپایی طرف معامله با ایران خبر داده و گفته است: «همه چیز بستگی به اقدام دیگر دولت‌ها دارد». وزیر خارجه ایالات متحده نیز ابراز امیدواری کرده‌است که واشینگتن با همراهی متحدان خود بتواند به توافق هسته‌ای تازه‌ای با ایران دست یابد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار اصلاحاتی در برجام شده بود که برای همیشه جلوی برنامه‌ هسته‌ای ایران را بگیرد، بازرسی‌های گسترده را شامل شود و مانع از توسعه برنامه موشکی بالیستیک شود. تهران مذاکره دوباره در مورد برجام را نپذیرفت. ترامپ از برجام خارج شد.

برپایه گزارش‌های رویترز، ایرنا، بی‌بی‌سی|ا.م ت.ت|ت.ت
XS
SM
MD
LG