لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

توتال فرانسه: بدون معاف شدن از تحریم آمریکا قادر به ادامه کار در پروژه پارس جنوبی نیستیم


نمایی از پروژه پارس جنوبی در عسلویه
نمایی از پروژه پارس جنوبی در عسلویه

توتال فرانسه می‌گوید که بدون معاف شدن از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا این شرکت قادر به ادامه کار در فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نیست.

توتال سهمی ۵۰.۱ درصدی در پروژه پنج میلیارد دلاری فاز ۱۱ پارس جنوبی دارد و شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین نیز مالک ۳۰ درصد از این پروژه است. بقیه سهام پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی متعلق به شرکت پتروپارس ایران است.

توتال روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در سایت رسمی خود اعلام کرد که این شرکت بر اساس قوانین فرانسه، آمریکا، اتحادیه اروپا و قطعنامه سازمان ملل در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد شد.

توتال افزوده است که این پروژه برای تامین گاز داخلی ایران برنامه‌ریزی شده بود و این شرکت داوطلبانه به مقاطعه‌کاران خود سیاست اجرای کار بدون مشارکت سپاه پاسداران را ابلاغ کرد تا در سیاست بین‌المللی مهار سپاه نقش داشته باشد.

در اطلاعیه این شرکت تاکید شده که تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران حضور این شرکت در پروژه پارس جنوبی را دچار چالش کرده و توتال بدون معاف شدن از تحریم‌های آمریکا قادر به ادامه کار در ایران نیست.

این شرکت فرانسوی‌ به‌طور مشخص گفته که توتال نیازمند تضمین‌های لازم برای گرفتار نشدن در تحریم‌های ثانویه آمریکا است.

توتال گفته که نمی‌تواند خود را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دهد چون در ۹۰ درصد معاملات آن بانک‌های آمریکایی مشارکت دارند و این خطر وجود دارد که توتال از معامله با دلار نیز محروم شود.

این شرکت در ادامه ابراز نگرانی کرده که تحریم‌های آمریکا می‌تواند به از دست رفتن شرکای آمریکایی که سهم ۳۰ درصدی در توتال دارند، منتهی شود.

از سوی دیگر توتال پروژه‌هایی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در آمریکا دارد که ممکن است در خطر تحریم قرار گیرند.

مبلغ سرمایه‌گذاری توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی تاکنون کمتر از ۴۰ میلیون یورو بوده است.

این شرکت تصریح کرده که تعهد تازه‌ای در مورد فاز ۱۱ پارس جنوبی نمی‌پذیرد و همزمان با مقام‌های فرانسوی و آمریکایی درباره معافیت از تحریم‌ها مذاکره می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، شامگاه چهارشنبه گفت: طبق قرارداد، در صورتی که توتال فرانسه از فعالیت در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار برود شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین جایگزین آن می‌شود.

وی افزود: «در صورت خروج طرف چینی از قرارداد نیز شرکت پتروپارس ایران باقی می‌ماند».

در صورت خروج توتال از پروژه، میزان سرمایه‌ای که تاکنون صرف کرده، بعد از راه‌اندازی پروژه، به‌صورت تدریجی توسط ایران پرداخت خواهد شد، اما سودی به آن تعلق نخواهد گرفت.

با استفاده از سایت رسمی توتال، سایت شرکت ملی نفت ایران، خبرگزاری رویترز/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG