لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

ظریف: سخن از برهم خوردن روابط اروپا و آمریکا خیال‌بافی است


محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در بروکسل
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در بروکسل

وزیر خارجه ایران گفت‌وگوهایش در بروکسل در مورد برجام را «شروعی خوب» توصیف کرد و سخن از برهم خوردن روابط اروپا و آمریکا را «خیال‌بافی» دانست.

محمدجواد ظریف این مطلب را روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در مسیر بازگشت از بروکسل درباره نتایج دیدارش با وزیران خارجه آلمان، فرانسه، بریتانیا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد.

با وجود اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، طرف‌های اروپایی این توافق برای حفظ برجام تلاش می‌کنند و سعی دارند از اثرات سوء تحریم‌های دوباره آمریکا بر تجارت اروپا با ایران بکاهند.

با این حال، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگارانی که درباره اقدامات آمریکا «برای بی‌اثر کردن» مذاکرات روز سه‌شنبه سؤال کرده بودند، گفت: «ما در چارچوب واقعیات صحبت می‌کنیم، اروپایی‌ها متحد آمریکا هستند و قرار نیست اروپا روابطش را با آمریکا کنار بگذارد... ما دنبال خیال‌بافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند، چنین چیزی نه امکان‌پذیر است و نه اروپایی‌ها این را می‌گویند، بلکه به دنبال این هستیم اروپایی‌ها از منافع خود دفاع کنند.»

آقای ظریف در عین حال افزود که «اروپایی‌ها فهرستی از کارهایی که بایستی برای حفظ برجام انجام شود، تهیه کرده‌اند.

به گفته او، این فهرست نیاز است که عملیاتی و حاوی جزئیاتی بیشتر بشود تا «بر اساس آن بتوان تصمیم‌گیری کرد که چه مقدار از منافع ایران را تضمین می‌کند.»

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه با هایکو ماس، ژان-ایو لو دریان، بوریس جانسون وزیران خارجه آلمان؛ فرانسه و بریتانیا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره سرنوشت برجام گفت‌‌وگو کرد.

محمدجواد ظریف به خبرنگاران گفت: «اگر قرار باشد که برجام ادامه پیدا کند برای شروع اقدام مناسبی بود و پیام سیاسی مهمی را ارسال کرد اما این پایان کار نیست.»

وزیر خارجه ایران با اشاره به برگزاری نشست سران اروپا در روز چهارشنبه در صوفیه پایتخت بلغارستان، گفت یکی از موضوعات این نشست برجام خواهد بود.

به گفته آقای ظریف، از هفته آینده «جلسات فشرده کارشناسی» در اروپا آغاز می‌شود و ایران در جریان این گفت‌وگوها قرار می‌گیرد.

کمیسیون مشترک برجام نیز به گفته محمدجواد ظریف هفته آینده به درخواست ایران و بدون حضور آمریکا تشکیل خواهد شد.

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به بروکسل، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، نیز درباره نشست وزیران خارجه در بروکسل گفته است که «دیداری مثبت بود و می‌توان گفت فرصتی بود تا دربارهٔ مجموعه ای از مسیرهای اقدام توافق کنیم.»

هفته آینده قرار است کمیسیون مشترک گروه چهار به علاوه یک در سطح معاونان سیاسی تشکیل جلسه دهد.

همچنین فدریکا موگرینی قرار است چهارشنبه در ضیافت شام در صوفیه، پایتخت بلغارستان، دربارهٔ نتایج نشست خود دربارهٔ ایران، به رهبران ۲۸ کشور اطلاع‌رسانی کند.

واکنش وزارت خارجه ایران به تحریم‌های آمریکا

در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ضمن محکوم کردن تحریم‌های تازه آمریکا، این تحریم‌ها را ناشی ازجبران «ناکامی» آمریکا در خروج یکجانبه از برجام خواند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت همان طور که وعده داده بود، به طور یکجانبه از توافق اتمی با ایران خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دوباره اجرایی خواهد شد.

در واکنش به این تصمیم حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، پس از سخنرانی دونالد ترامپ، گفت وزارت خارجه را مامور کرده که با کشورهای اروپایی درباره برجام مذاکره کند تا اگر منافع ایران تامین شود، تهران در این توافق بماند.

روز سه‌شنبه همزمان با مذاکرات بروکسل، وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد حقیقی و حقوقی و از جمله ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، را نیز به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ارتباط فعالیت‌های مالی بانک مرکزی با «سپاه قدس» را از جمله دلایل قرار گرفتن رئیس این بانک در فهرست تحریم عنوان کرده است.

روز سه‌شنبه فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان مذاکرات، خود اذعان کرد که یافتن راهی برای آسیب ندیدن شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا چالشی بزرگ است.

فدریکا موگرینی در عین حال تاکید کرد اتحادیه اروپا مصمم است که از این چالش عبور کند.

..............................................................................................................

با استفاده از ایرنا، فارس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا. ح.ر. / پ.پ
گزارش هانا کاویانی درباره نشست بروکسل
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:56 0:00

XS
SM
MD
LG